
34,79
fig,

Ad6- 7

TEXAS OUTLAW RADIO:

THE PRELUDE TO

UNITED STATES V. GREGG ET AL. (1934)

THESIS

Presented to the Graduate Council of the

North Texas State University in Partial

Fulfillment of the Requirements

For the Degree of

MASTER OF SCIENCE

BY

Mac R. Aipperspach, B.A.

Denton, Texas

May, 1983



Aipperspach, Mac R., Texas Outlaw Radio: The Prelude

to United States v. Grgg et al. (1934). Master of Science

(Speech Communication and Drama), May, 1983, 98 pp.,

bibliography, 75 titles.

Unlicensed radio stations in 1933 tested the Radio Act

of 1927 as to whether or not the Federal Radio Commission

(FRC) had the right to regulate radio stations whose

signals were allegedly intrastate. The FRC believed it

could regulate such radio stations and proceeded to

confiscate equipment, charge individuals with violation of

the law, and bring them to trial, either in an injunction

hearing, a criminal trial, or both.

The most formidable case was that of United States v.

Gregg et al. The challenge was met by the FRC and the

judge, whose decision is still quoted in legal documents.

The decision upheld the Radio Act of 1927 and the FRC's

right to regulate all radio stations, licensed or

unlicensed.



Copyright 0 1983

by

Mac Ray Aipperspach



TABLE OF CONTENTS

Page
Chapter

I. INTRODUCTION... ...........

Background
Purpose of the Study
Research Questions
Justification
Review of Literature
Scope and Limitations of the

Research
Procedure
Notes

II. THE APPEARANCE OF THE TEXAS OUTLAW
RADIO STATIONS AND THE FRC'S
EFFORTS TO CONTROL THEM................10

Notes

III. THE PROSECUTION OF THE OUTLAW
STATIONS.....-.................... 25

The FRC Collects Evidence on the
Outlaws

Prosecution of Unlicensed Operators
Notes

IV. HOUSTON'S "VOICE OF LABOR" AND
U.S. V. GREGG ET AL. -.-.-.-.-.-.-.....- 053

Background
The FRC Files Against the

"Voice of Labor"
Testimony in the United States

v. Paul E. Gregg, et al.
The Judge's Opinion
Notes

iv



V. SUMMARYAND CONCLUSIONS . . . . . . . . . 81

Summary
Impact of the Decision
Conclusions
Suggestions for Future Study

BIBLIOGRAPHY....0. . 0.... a. . ... .... a.... . . . 89

V

81



CHAPTER I

INTRODUCTION

Background

The process of regulating the broadcast industry has

been difficult since the very first days of radio. Lawrence

W. Lichty writes that if one examines the history of the

Federal Radio Commission (FRC) and its successor, the

Federal Communications Commission (FCC), the problems now

seem to have been present since the beginning of commercial

radio in the United States. The attempts to pass effective

laws to deal with the problems usually appeared to be too

little, too late.

One of the bills passed by the United States Congress

to help regulate the broadcast industry was the Radio Act of

1927. The bill was the first major piece of legislation

enacted since the Radio Act of 1912. The new act created

the FRC and assigned the commission the responsibilities of

handling station licenses, renewals, and changes in

facilities.2

During the seven years the FRC existed, the decisions

it made were often challenged in the courts. Some of the

landmark cases were the FRC v. Nelson Bros. Bond & Mortgage

Co. (1933),3 General Electric Co. v. FRC (1929), and United

1



2

States v. American Bond & Mortgage Co. (1929).5 These cases

answered questions concerning the right of Congress to

regulate radio communications. Congress had power under

the "commerce clause" of the U. S. Constitution to provide

for reasonable regulation and radio did fall into the

category of commerce even if it did use invisible

electromagnetic waves to reach its audience.

Court rulings in the American Bond & Mortgage Co. case

and the Nelson Bros. Bond & Mortgage Co. touched on the

regulation of intrastate transmission of radio. According

to Sydney W. Head, even though a station's intended service

area was within a state, broadcasting was regarded as

- 6interstate. The implication was that even if a station's

signal was entirely within a state-intrastate

transmission-the FRC had the right to regulate such a

station because there was no other way to control possible

interference.

Despite the implication, over 100 radio stations went

on the air in 1933 without FRC permission. These

unlicensed stations claimed the right to broadcast without

federal regulation because their signals were allegedly

intrastate. Most of the stations were located in Texas,

Louisiana, Mississippi, and Arkansas.7 More than sixty of

the stations were in Texas.8 They were scattered across

the state in cities such as Lubbock, Big Spring, Plainview,



3

Stamford,9 and Dallas.10 These stations became known as

"outlaw" stations.1 1

With the use of highly sensitive receivers, the FRC's

engineering division was able to determine that the outlaw

stations' signals were crossing state boundaries, or were

interfering with signals from outside the state. Using

that evidence, the FRC was able to stop the transmissions

of most of the outlaw stations. Indictments and

convictions were credited with reducing the number

operating illegally.12

Not all of the stations' operators, however, ceased

their challenge to the FRC to regulate them. These

operators contended the power they used was so low it did

not cause their transmissions to cross state lines. Their

signals did not interfere with signals from without the

state, they said. Using these arguments, one of the

outlaw station operators did pursue this contention into

the federal courts. The station was called "The Voice of

Labor." Located in Houston,1 3 it was owned by Paul E.

Gregg, M. E. Morrow, and Sewall Myer. The case is

referenced United States v. Gregg et al.1 4

United States v. Gregg et al. is important because

it specifically and finally answered the question of

regulating alleged intrastate radio transmissions. The

previous decisions in FRCv. Nelson Bros. Bond & Mortgage

Co. and United States v. American Bond & Mortgage Co. had



4

dealt with stations whose transmissions crossed state

lines.15 The Gregg decision, however, gave the FRC the

right to regulate radio stations even though their signals

could not be heard outside the state.16

Purpose of the Study

The purpose of this study is to detail this chapter of

legal American history in the regulation of radio

transmissions and the licensing of stations. The outlaw

radio stations provided a direct challenge to the FRC whose

mission it was to create order out of the chaos that

existed before its debut. The right to license all radio

stations operating in the United States was essential to

this mission.

Research Questions

This study answered the following research questions:

1. What were the events that led to the scores of

outlaw radio stations going on the air?

2. In Texas, where were the stations located, who

were the operators, and what reasons did they use to

justify their going on the air?

3. What methods did the FRC use to force the outlaw

stations off the air?

4. Why did the Voice of Labor persist in its fight

with the FRC?

5. Specifically, what authority did the decision of



5

United States v. Gregg et al. give the FRC? Was this

consistent with previous court rulings on similar cases?

Justification

The case of the outlaw radio stations is of great

importance to the history of broadcasting in the United

States because of the challenge to the FRC of its right to

regulate stations with alleged intrastate transmissions.

United States v. Gregg et al. answered with final

authority the right of the FRC to require a license for

all radio stations, even those whose signals could not be

heard outside the state.

Review of Literature

Scholarly research on the outlaw radio stations has

not been found. Standard bibliographical sources list no

works dealing with either the domestic outlaw radio

stations or the federal court case, United States v.

Gregg et al.

A paper entitled "Methods Used in Obtaining Evidence

for Prosecution of Unlicensed Broadcast Stations" was

presented at a New Orleans meeting of radio engineers in

December, 1933,17 but the paper was never published.18

Other scholarly journals and periodical listings make no

reference to the outlaw radio stations.

The material that has been located on the illegal

stations has come from contemporary newspapers, magazines,



6

and newsletters. Broadcasting magazine has several

articles on the outlaw stations, as does a newsletter,

NAB Reports. Government publications, such as the annual

report of the Federal Radio Commission, make references to

the stations but do not go into extensive detail. Legal

texts merely cite United States v. Gregg et al., if it is

mentioned at all.

Scope and Limitations of the Research

This study deals with the Texas outlaw radio stations

only. It describes where the outlaw stations were located,

who the operators were, and what arguments, if any, were

used in broadcasting without a license. The reasons why

the operators attempted to fight the FRC will be discussed,

particularly in relation to those who operated Houston's

"Voice of Labor." Particular emphasis has been given to the

"Voice of Labor" and the case United States v. Gregg et al.

The implications of the decision will be discussed as it

applies to the regulation of broadcast transmissions and

not to any other possible interpretations of the interstate

commerce clause for other businesses.

Procedure

The procedure of this study took the form of

historical research. It covered the period of April, 1933,

through January, 1934. This is the approximate period



7

during which the illegal stations went on the air and when

the case, United States v. Gregg et al., was decided.

Primary sources of material came from court records,

FRC records, and contemporary newspapers, magazines, and

newsletters. Secondary source material was not located.

Organization of the Thesis

The study of the Texas outlaw radio stations is

broken into five chapters.

I. Introduction

II. The Appearance of the Texas Outlaw Radio

Stations and the FRC's Efforts to Control Them

III. The Prosecution of the Outlaw Stations

IV. Houston's Voice of Labor and U. S. v. Gregg

et al.

V. Summary and Conclusions



NOTES

'Lawrence W. Lichty and Malachi C. Topping, ed.,
American Broadcasting (New York: Hastings House, 1975),

2

2Erwin G. Krasnow and Lawrence D. Longley, The
Politics of Broadcast Regulation (New York: St. Martin's
Press, 1973), p. 12.

353 S. Ct. 627 (1933).

431 F. (2d) 630 (App. D.C. 1929).

531 F. (2d) 448 (ND Ill 1929).

6 Sydney W. Head, Broadcasting in America, 2nd ed.
(Boston: Houghton Mifflin, 1972) , p. 370.

7"Institute News and Radio Notes: New Orleans
Section," Proceedings of the Institute of Radio Engineers,
22 (February 1934), p. 141.

8 "QRD? QRD? QRD?" Radio News, 15 (January 1934),
p. 436.

9"18 Named In Suit Against Broadcast 'Outlaws' In
Texas," Broadcasting, September 1, 1933, p. 32.

10 "Unlawful Radio Stations Trailed," Dallas Morning
News, April 26, 1933, Sec. II, p.5.

11 "18 Named In Suit Against Broadcast 'Outlaws' In
Texas," p. 32.

12 "Institute News and Radio Notes: New Orleans
Section," p. 141.

13 "Relentless Drive on Texas 'Outlaws' Promised as
Dalrymple Aids Prosecution," Broadcasting, December 1, 1933,p.18.

145F. Supp. 848 (SD Texas 1934).

15 "Hundred Stations Violating Radio Rules in Texas,"
Dallas Morning News, December 5, 1933, p. 2.

8



9

165 F. Supp. 848 (SD Texas 1934)

17"Institute News and Radio Notes: New Orleans
Section," p. 141.

18The Institute of Electrical & Electronic Engineers,
Inc., Letter to Mac R. Aipperspach, December 28, 1981.



CHAPTER II

THE APPEARANCE OF THE TEXAS OUTLAW RADIO STATIONS

AND THE FRC'S EFFORTS TO CONTROL THEM

Unlicensed radio stations became a major concern of

the Federal Radio Commission in 1932. Prior to that year

the annual reports of the FRC did not mention such stations.

The 1933 annual report, covering the fiscal year 1932, does

note unlicensed radio stations and listed fourteen cases

that were in litigation.1

This summary of cases referred to unlicensed stations

not only in Texas, but also in Nebraska, Pennsylvania,

New Jersey, and New York. It is in this group of court

cases that the first unlicensed station in Texas is mentioned.

I. C. Lankford, of Seymour, pleaded guilty to a charge of

unlawfully operating a radio station and was fined five

hundred dollars and sentenced to ten days in jail.2

Other states in this country experienced unlicensed

stations. It was Texas, however, that was singled out time

and again in the news media as they reported the FRC's

efforts to silence these stations. An April newsletter,

for example, noted in 1933 that the FRC and the Department

of Justice were looking into reports that some thirty

10



11

low-powered radio broadcasting stations were on the air in

Texas, operating without licenses.3

This report is perhaps the earliest record of such

stations being on the air and of the government's attempts

to control them. More extensive coverage about these

stations occurred during the latter half of 1933. The

earliest mention of an unlicensed radio station by a local

publication was in the Denton Record-Chronicle on

March 10, 1933.

A 15-minute radio program from DNTX, local
station, will present children's music for
the children of Denton every Saturday morning
at 10:30 o'clock, it has been announced. The
programs will be under supervision of
Mrs. P. M. Brickey and Mrs. Lon. A. Speer.
The first of the programs will be given
tomorrow morning.

DNTX was an unlicensed radio station even though the

published announcement gave the appearance of the radio

station's being legitimate. The operators were indicted by

a federal grand jury in October, 1933, on three counts of

illegally operating a radio station.5

Dallas newspapers began to report the government's

actions against unlicensed radio stations in April, 1933.

The coverage began after an inspector for the FRC,

W. D. Johnson, announced that there were more than thirty

low-powered radio stations being operated at various

points in the state. The announcement came after a tour



12

by the inspectors and it was the information that found its

way to the national newsletter mentioned above.

The Dallas Morning News, whose parent company held the

license for radio station WFAA, did more than merely report

on the drive against the unlicensed radio stations. The

newspaper also wrote several editorials denouncing the

stations and calling their operators the meanest of frauds.7

The newspaper, reporting about Johnson's tour, quoted the

official as saying that at least one or more stations were

planned for operation in Dallas, "right under our noses."8

Catching the operators of the unlicensed stations

provided a problem for investigators because of the

stations' irregular operation.9 Often they would operate

only during the day because at night signals from

out-of-state radio stations could cause possible

interference. In this way they avoided interference with

the signals of stations that were licensed. This alleged

nonconflict would be used as a defense argument by radio

operators who were unlicensed.

In early May, 1933, orders were issued to FRC

inspectors at the Dallas office allowing them to seize the

equipment used in the illegal radio broadcasting operations.

According to the Dallas Morning News, the FRC estimated

that there were now sixty unlicensed radio stations

operating in the United States. Half of them were

located in Texas.1 1



13

One of the reasons given for the large number of

illegal stations in Texas was the reported existence of an

association that was to assist the unlicensed operators

fight possible litigation. The Dallas Morning News wrote,

"Direct evidence about this association, it is understood,

is already in the hands of the inspectors and more is

being gathered."12

The association referred to was the Texas Independent

Radio Advertising Association. The National Association of

Broadcasters (NAB), in its report to members, detailed the

organization in Texas and reprinted a story from the

May 17, 1933 issue of the Brownwood Bulletin. It listed

the board of directors of the association and the number of

radio stations in Texas eligible for membership. Among the

board members were E. J. Turner of Denton and Howard Cox of

Temple. Both would be tried later for operating an illegal

radio station.13

By the time the Texas Independent Radio Advertising

Association met in Brownwood, E. J. Turner had already been

charged for the unlawful operation of a radio station. He

was charged on May 9, 1933, with violating the federal radio

act and a bond of one thousand dollars was set. The charge

said Turner had unlawfully operated a radio broadcast

station for "transmission of energy or communication or

signals by radio from a point in Texas to a point in

Oklahoma." l



14

Even though the FRC was already moving against the

operators of unlicensed stations in Texas, the meeting in

Brownwood was well attended.

Thirty-five stations were represented in
person or by proxy at today's meeting.
There are 57 stations in Texas eligible
for membership, m t of whom have joined
the organization.

The unlicensed stations were considered to be

profitable operations, for operating costs were low and the

stations successfully solicited advertising. Catching the

unlicensed operators required extensive work by the

government, however. Because the stations broadcast

irregularly, photographs of their equipment had to be taken

for evidence in court. The FRC also had to have evidence

of the actual transmission of programs by the radio

stations before they could present the case in court.16

The number of unlicensed stations in Texas grew as the

months passed. By July, 1933, there were sixty unlicensed

stations in Texas. Of these the operators of ten were to

have been prosecuted. The trial had been set for

June 26, 1933, in Lubbock, but the special grand jury called

was dissolved before the scheduled date.1 7 By August, 1933,

the number of unlicensed stations in Texas had increased to

about 160. According to FRC Inspector W. I. Abbott, the

increase had been so rapid, that he believed, if the

unlicensed stations were not stopped, the number could

reach five thousand.18 His fears were groundless, however,



15

because there never were five thousand unlicensed stations

in Texas. The total never exceeded 160 stations.

During the summer months of June, July, and

August, 1933, the Federal Radio Commission said little

about the unlicensed stations except as noted above. It

was, however, continuing to gather evidence against the

unlicensed stations and in late August the acting Chairman

of the FRC paid a visit to Texas. According to initial

announcements, Colonel Thad H. Brown was to confer with his

inspectors in Texas to check on how the Commission's

economy program was operating. Brown was to visit the FRC

offices in Dallas, San Antonio, Houston, Galveston, and

Beaumont. 19

A day after the announcement of Brown's visit, nineteen

persons were charged in Lubbock for the operation of

20unlicensed radio stations. One of those charged was

another member of the Texas Independent Radio Advertising

Association, the Rev. Sam Morris of Stamford.21 Others

charged were:

C. A. Paulger and Joe Stanton of Lubbock,
charged with operating an unlicensed station
from the Fundamentalist church here;
Mr. and Mrs. E. J. Turner and
Mr. and Mrs. F. H. Meier of Van Antwerp;
Ed Pierce, Curry H. Jackson, Willis Brooks
and F. W. Burson of Plainview; A. F. McCellan,
Cleve Langford and Bill Adams of Stamford,
charged jointly with Rev. and Mrs. Morris;
Ed. F. Howser and E. W. Brown of B Spring,
and Glenn Leach and E. K. Antwerp.



16

The E. J. Turner charged in Lubbock was the same

individual charged earlier in the year for the operation of

an unlicensed station in Denton. Later in the year Turner

wrote a letter from Plainview on a letterhead that read

"Radio Station HBTX, The Voice of Hill County, Hillsboro,

Texas, E. J. Turner, Owner, A. H. Cox, Manager."23

A. H. Cox, incidentally, who was listed as the manager

of HBTX, had been indicted earlier in the year on a separate

charge of operating an unlicensed radio station. That

station was located in Temple, Texas.24

Colonel Brown arrived in Dallas on August 23, 1933.

He did confer with inspectors of the FRC, as announced,

but after his meeting, the acting FRC chairman told

reporters that the fight would continue against radio

stations that were violating the Commission's rules.25

Two days later, Brown announced that seven cases of

illegally operated radio stations would be handled by

U. S. District Attorney Clyde Eastus.26 The cases were

scheduled to be presented to a federal grand jury the

following month in Amarillo.27

After the visit to Texas by Colonel Brown there were

several arrests of operators of unlicensed stations. Texas

field inspectors reported that all but four of the

operations in West Texas had ceased broadcasting. The

West Texas shutdowns resulted in the filing of twelve cases

with U. S. District Attorneys. Initially it was announced



17

that several cases were to be tried in Fort Worth, two in

San Antonio, two in Houston, and one each in Beaumont and

Amarillo.28 Not all of the cases, however, went to court.

With the arrival of September, 1933, the Federal

Radio Commission continued to have success in stopping the

broadcasts of unlicensed stations. Several convictions had

occurred in other sections of the United States. The

harshest sentence was handed down against a St. Louis,

Missouri resident, George W. Fellowes. He was sentenced to

one year and one day in prison, but upon the discovery that

he was an alien, he was deported.29  No sentence in Texas

ever neared the length of time assigned Fellowes.

The NAB reported that Colonel Brown was quite pleased

with his trip to Texas, particularly in the actions taken

to stamp out the unlicensed radio stations.

Colonel Brown is much gratified over the
results of his trip, as he feels it is
absolutely essential to stamp out, by drastic
measures if necessary, all unlicensed radio
stations to eliminate interference and
provide good recepti9 for listeners of duly
authorized stations.

The newsletter went on to report that Brown felt the

economy program, the initial stated purpose of his trip to

Texas, had not reduced the efficiency of the FRC field

force.3 1

The legal proceedings against the arrested operators

of unlicensed radio stations began in October, 1933, and

continued through November. One of the operators was



18

Henry Clay Allison, the owner of KYRO in Fort Worth.32

Another was Curry Jackson, of Abilene, who was also tried

on a charge of operating a radio station without a license,

as were Albert Cox and Fred Bitterman, who operated an

unlicensed station in Temple.33 E. J. Turner was tried in

Sherman for operating an unlicensed radio station in

Denton.34

On November 24, 1933, a trial took place in Houston;

United States v. Gregg et al. Because it did not involve

criminal charges but was rather an injunction proceeding,

it was called an equity case. The defendants were the

operators of the "Voice of Labor," Sewall Myer,

Paul E. Gregg, and M. E. Morrow.35

Although the government was successful in gaining

indictments against unlicensed radio station operators in

the last half of 1933, the FRC added additional manpower.

Prohibition was officially ended after the national general

elections in early November. Because of this the pursuit

of those who sold illegal alcoholic beverages began to

wind down. With the end of Prohibition, the prohibition

director, Major A. V. Dalrymple, was assigned new duties.

He was named a special assistant to the Attorney General

and assigned as an investigator for the Federal Radio

Commission. His first assignment was reported in the

Dallas Morning News: "Dalrymple left Washington last week

to investigate reports of wave-length "bootlegging" in

Texas."37



19

Major Dalrymple arrived in Texas just as the trials

began for Jackson, Cox and Bitterman. Jackson, the

Abilene radio station operator, was sentenced to ten days

in jail on November 17, 1933, but Dalrymple did not play

an important role in the trial. 3 8

The government team for the Jackson trial was

Ben S. Fisher, the assistant general counsel for the FRC;

A. D. Ring, the Commission's chief broadcasting engineer;

and Leroy Schaaf, the head of the Commission's license

division. They told reporters after the Jackson trial

that in the following days they would be in Waco, Houston,

and Sherman. Fisher also said additional cases of

unlicensed radio stations were being investigated in

Austin, Denison, and Brownwood.39

Four days after the Jackson conviction, the federal

government had another conviction of an unlicensed operator.

Albert Cox and Fred Bitterman were convicted in Waco, and

Major Dalrymple served as a part of the prosecution team.4 0

At the same time, testimony was filed in federal court in

Fort Worth that was taken in October in the KYRO case. The

presiding judge, Glenn Smith, recommended to U. S. District

Judge Wilson that KYRO be permanently enjoined.41

The "Voice of Labor" equity case was heard in Houston

on November 24, 1933.42 Three days later the next criminal

trial was held in Texas on a charge of operating an

unlicensed station. E. J. Turner, his wife, and Dick Saye,



20

were tried on charges of operating an unlicensed radio

station in Denton.

During this trial Major Dalrymple took an active part

in the prosecution. Even though Dalrymple was the

government's prosecutor and Ben Fisher his assistant, the

government lost the case. Judge Randolph Bryant had

charged the jury that unless the state proved that the

signals from the Denton radio station, DNTX, had crossed

the Oklahoma-Texas state line, the former operators were

not guilty of the charges against them. The jury found

the defendants not guilty. It was the first such case

lost by the government in Texas. 4

While the Denton case was being tried, Major Dalrymple

told reporters that the FRC had about one hundred cases to

investigate involving unlicensed radio stations. He said,

however, that many of the operators were young men who

would quit when told that what they were doing was illegal.45

In December, 1933, Broadcasting magazine reported the

successful prosecution of the Jackson case, the Cox and

Bitterman case, and the permanent injunction proceedings

against Clay. The article noted that when the Jackson case

was first tried, it had ended in a hung jury. It also

noted that the injunction proceedings against the

"Voice of Labor" in Houston and the criminal trial of

E. J. Turner were still pending.4 6



21

After the flurry of court cases in November, the

federal activity of prosecuting unlicensed operators in

Texas slowed. Federal officials believed that the

successful prosecutions of Jackson, Cox, and Bitterman were

instrumental in persuading other unlicensed radio stations

to stop operating in Texas.4 7

Two other cases were also successfully prosecuted.

H. C. Allison was tried on December 12, 1933, on a

criminal charge of operating an unlicensed radio station.

Of the seven counts against him, he was found guilty of

one, and was fined 250 dollars. The other case was the

last major test of the Federal Radio Commission to control

unlicensed radio stations in Texas. It was against the

"Voice of Labor" in Houston. On January 11, 1934, Federal

Judge T. M. Kennerly permanently enjoined the station from

further operation. The judge ruled that the station had

interfered with radio signals from licensed stations.

Kennerly's decision was succinctly summarized by the

Houston Chronicle: "The judge upheld the [Rj adio [Ai ct of

1927 which prescribed a license for stations."50



NOTES

1"Report of the Acting General Counsel," Seventh
Annual Report of the Federal Radio Commission to the
Congress of the United States for the Fiscal Year 1933
(Washington: United States Government Printing Office,
1933), p. 7.

2Ibid., p. 8.

3"Investigating Unlicensed Texas Stations," NAB
Reports, April 22, 1933, p. 28.

4"Radio Music Program For Denton Children," Denton
Record-Chronicle, March 10, 1933, p. 4.

5United States v. E. J. Turner, Mrs. E. J. Turner
and Dick Saye, Indictment, 7~3 (ED Texas 1933).

6"Radio Inspectors Go After Outlaws," Daily Times
Herald, April 26, 1933, p. 11.

7"Bootlegging Radio," Editorial, Dallas Morning News,
May 10, 1933, Sec. II, p. 2.

8"Unlawful Radio Stations Trailed," Dallas Morning
News, April 26, 1933, Sec. II, p. 5.

9lbid.

10 "Radio Inspectors Go After Outlaws," p. 11.

11 "Bootleg Radio Stations Will Be Confiscated,"
Dallas Morning News, May 5, 1933, Sec. II, p. 1.

12Ibid.

13 "NAB Protests Unlicensed Stations," NAB Reports,
June 17, 1933, p. 68.

14 "Violating Radio Act is Charged," Denton
Record-Chronicle, May 10, 1933, p. 8.

15 "NAB Protests Unlicensed Stations," p. 68.

16 "Bootleg Radio Stations Will Be Confiscated,"
Sec. II, p. 1.

22



23

17"60 Texas 'Outlaws' Face Prosecution," Broadcasting
July 1, 1933, p. 14.

18 "Unlicensed Radio Stations to Feel Government's
Rule," Dallas Morning News, August 27, 1933, p. 12.

19"Radio Stations Inspection Due," Fort Worth
Star-Telegram, August 21, 1933, p. 3.

20"19 Are Charged With Radio Act Violations," Fort
Worth Star-Telegram, August 23, 1933, p. 2.

1"NABProtests Unlicensed Stations," p. 68.
22 "19 Are Charged With Radio Act Violations," p. 2.

E. J. Turner, Letter to U. S. District Attorney,
November 5, 1933, United States v. E. J. Turner,
Mrs. E. J. Turner and Dick ,aye,643 (ED Texas 1933).

24 "Judge Defers Sentences in Radio Trial," Daily
Times Herald, November 21, 1933, p. 5.

25 "Radio Chairman Due," Fort Worth Star-Telegram
August 24, 1933, p. 5.

26 "Several Illegal Radio Stations Unearthed by
Federal Official," Dallas Morning News, August 26, 1933,
Sec. II, p. 1.

27 "Illegal Broadcasting Offensive Is Launched,"
Fort Worth Star-Telegram, August 26, 1933, pp. 1-2.

28"Twelve Texans Charged In Illegal Radio Cases,"
Dallas Morning News, September 8, 1933, p. 3.

2 9 "Prosecute Texas 'Air Pirates' ," NAB Reports
September 9, 1933, p. 132. ~~~~

30Ibid.

31 Ibid.

32 United States v. Dr. Henry Clay Allison, Testimony,
780 (ND Texas 1933).

33 "Judge Defers Sentences in Radio Trial," p. 5.
34 "Denton Radio Trial Opens," Sherman Daily Democrat,

November 27, 1933, p. 7.



24

35 "Labor Voice Radio Station Case Studied,"
Houston Chronicle, November 24, 1933, p. 13.

36 "Prohibition Law Killed as 36 States Vote Wet,"
Dallas Morning News, November 8, 1933, p. 1.

37 "Former Pro Chief Gets Radio Commission Job,"
Dallas Morning News, November 15, 1933, p. 5.

3 8 "Unlicensed Radio Station Operator at Abilene
Jailed," Daily Times Herald, November 18, 1933, p. 1.

39 "Radio Board Chiefs Here," Daily Times Herald,November 19, 1933, Sec. II, p. 1.
4o"Judge Defers Sentences In Radio Trial," p. 5.
41"Permanent Silencing of KYRO Recommended," Fort

Worth Star-Telegram, November 22, 1933, p. 8.
42"Labor Voice Radio Station Case Studied," p. 13.
43"Plead Not Guilty In City Radio Case," Denton

Record-Chronicle, November 27, 1933, p. 4.

44 "Jury Acquits In Denton Radio Case," Denton
Record-Chronicle, November 28, 1933, p. 1.

45 "Have A Simile On Major Dalrymple, Federal
Attorney," Sherman Daily Democrat, November 28, 1933, p. 7.

46 "Relentless Drive on Texas 'Outlaws' Promised asDalrymple Aids Prosecution," Broadcasting, December 1, 1933,p. 18.

47"Unlicensed Stations Prosecuted," NAB Reports,
December 9, 1933, p. 248.

48 "Chiropractor Found Guilty in Radio Case,"Houston Chronicle, December 13, 1933, p. 11.
49United States v. Dr. Henry Clay Allison, Docket,

5689 (ND Texas 1933).

5 0 "'Labor Voice' Radio Station Is Enjoined,"
Houston Chronicle, January 11, 1934, p. 1.



CHAPTER III

THE PROSECUTION OF THE OUTLAW STATIONS

The appearance of the unlicensed radio stations in

Texas was noted in the Seventh Annual Report of the

Federal Radio Commission to the Congress. The report by

the acting General Counsel, George B. Porter, stated,

During the past few months violations have
increased in the southwest section of the
United States, particularly in the State
of Texas1 where the State borders are far
removed.

The unlicensed radio stations, Porter continued, asserted

that they had a right to go on the air without approval of

the Federal Radio Commission.

This illegal operation is based on the
claim that the radio transmission is not
interstate or does not interfere within
the State with an interstate signal.

This claim also appeared in newspaper articles

reporting the federal government's efforts to stop the

unlicensed stations. The argument that these stations

were not broadcasting an interstate signal but rather an

intrastate signal was also included in a legal brief filed

for E. J. Turner.4

The FRC Collects Evidence on the Outlaws

The collection of evidence against unlicensed radio

stations in Texas began in 1932.5 It was not until early

25



26

1933, though, that it was revealed that the FRC was

gathering evidence to use against the stations. An FRC

inspector, W. D. Johnson, admitted, however, that the

action was difficult because the stations operated so
6irregularly.

The evidence that was necessary to prosecute an

unlicensed operator included several things. The FRC had

to have actual proof that it heard the illegal broadcast

and evidence of its transmission.7 To offer proof that the

broadcast was heard, the government would call as witnesses

both government employees and local citizens. 8 To back the

evidence about transmission being possible, pictures were

taken of the equipment used by these stations for

transmission. Eventually permission was given FRC

inspectors that allowed them to seize the equipment and

use it as evidence.9

The seizure of equipment by the Federal Radio

Commission concerned some of the unlicensed operators.

They contended that they were being deprived of their

property rights.10 Although this argument never played a

large role in the shutting down of those unlicensed stations

that lost in the courts, it was answered in the case

United States v. Gregg et al. The judge wrote that an

unlicensed station had no defensible position to argue

because of "well settled rules of law.",ll



27

The detection of the unlicensed radio stations took

the efforts of amateur radio operators and licensed radio

stations, and of listeners who were annoyed by the

occasional interference of the unlicensed operations,.12

One reason for the elusiveness of the stations was the low

wattage used in transmission. Some were using ten to

fifteen watts of power, and others even less.13 The

unlicensed station in Denton was alleged to have operated

with just one watt of power. 1 These unlicensed stations

also operated mostly during the daytime hours. Thus, the

operators contended, they avoided interfering with

licensed stations operating on the same frequency whose

signals traveled greater distances at night.15

An editorial in the Dallas Morning News on May 10, 1933,

came out strongly against the unlicensed radio stations.

It acknowledged the use of low power by the operators, but

it also pointed out another fact, the movement from place

to place by unlicensed operators.

As detection through mechanical means is
comparatively easy once the Government is
aware the illegal station is operating,
the radio bootlegger iof necessity a
bird of rapid passage.

One of the operators later prosecuted by the federal

government and who moved often was E. J. Turner. He was

first charged with operating an unlicensed station in

Denton.1 7 Later he was indicted for operating an

unlicensed station in West Texas.18 Turner also had an



28

interest in a station in Hillsboro which was also

unlicensed.'1 9  Involved with the operation of the Hillsboro

station was A. H. Cox, who was prosecuted for the operation

of an unlicensed station in Temple.20

The primary argument of the unlicensed operators was

their claim that they were only involved in intrastate

broadcasting. They said such broadcasting was not subject

to federal regulations but rather subject to state laws.21

The "Voice of Labor" in Houston testified that it had

obtained permission from the State of Texas to operate as

a business.22

The federal government's primary strategy was to prove

that the radio stations' signals did cross state lines and

were thus interstate.23 Although this argument was used by

the FRC inspectors, there was no implication that if a

radio station's signal was truly intrastate that it would

not be prosecuted. According to Colonel Thad H. Brown, of

the Federal Radio Commission:

The law is quite plain upon this subject
that Section 1 of the Dii adio [Act of 1927specifically states that a license must be
secured before the use or operation of any
apparatus for the transmission of energy,
communications or signals by radio . . .
and that Section 20 provides that actual
operation of all transmitting apparatus in
any radio station must be conducted by a
person holding an operator's license isged
to him by the Federal Radio Commission.

If the FRC was able to gain a conviction of an

unlicensed operator in court, the maximum penalty that



29

could be assessed was five years in prison and a fine of

five thousand dollars.25  The radio operators in Texas,

found guilty of operating an unlicensed station, were

never assessed such a severe sentence.

Prosecution of Unlicensed Operators

United States v. Curry Jackson

The first case of an unlicensed operator that went to

a criminal trial in 1933, in Texas, was that of

Curry Jackson. Jackson was found guilty in the operation

of an unlicensed station in Abilene, but it took two jury

trials to reach the verdict. The first trial ended in a

hung jury. He was sentenced to ten days in jail after the

second trial.26

Jackson's indictment by the federal grand jury charged

him with violation of the Radio Act of 1927. He was

accused of "willfully, unlawfully, knowingly and

feloniously" communicating from within the State of Texas

to a point beyond the borders of the state on August 6, 1933.
The indictment said his transmission was heard in

Hobbs, New Mexico.27

There were two counts in the indictment. The first

was for the transmission of a signal beyond the state line.

The second charged him with violation of Section 20 of the

Radio Act of 1927 on August 6, 1933. According to

Section 20, operation of an apparatus "for the transmission



30

of energy, communications and signals by radio" required a

license. The first count was in violation of Section 1 of

the Radio Act of 1927 which read that a license was

required to send signals from within a state to without the

state.28

To prove its point on the first count the FRC

prosecutors subpoenaed Harry Burnett, the Chief of Police

of Hobbs, New Mexico. He was the only out-of-state

resident subpoenaed.29

During the trial, Jackson's attorney, John J. Watts,

attempted to have the presiding judge, William H. Atwell,

instruct the jury to find Jackson not guilty on the charge

of transmitting across the state line. In a hand-written

letter he asked that such an instruction be made if the

government could not prove beyond a reasonable doubt that

Jackson's radio station was heard on ordinary receiving

sets.30 Such an instruction to the jury was never made.

Jackson's attorney made mistakes in the defense of his

client. On a motion to quash the indictment, which was

filed November 14, 1933, the day of the trial, Watts

apparently submitted the motion which was intended for the

use in defending another individual indicted by a federal

grand jury. The name "Samuel (Sam) N. Morris" was at the

top of the page but a line had been drawn through it and

Jackson's name hand-written on top of Morris' name. The

motion to quash the indictment had three points, but the



31

third point stated that Jackson "didn't broadcast to

Oklahoma to interfere with the public interest,

convenience and necessity of the people." 31 Jackson was

not charged with broadcasting to Oklahoma in his indictment,

but to New Mexico.32

On the other points to have the indictment quashed,

Watts stated that in no part of the indictment did it say

that Jackson's station was so operated that the signals

went beyond the state borders. He contended that the

station was operated as intrastate commerce only and that

for such a reason a license was not required by law.33

An additional plea was made by Watts in an attempt to

stop the trial of Jackson. The attorney said that Congress

intended the Radio Act of 1927 to deal only with interstate

commerce and foreign radio transmission. He contended also

that the "borders" of the state were not clearly defined as

to which borders were meant, and that the type of receiving

sets used to pick up Jackson's signal, moreover, were not

clearly identified. Watts, in his defense of Jackson,

claimed that the Radio Act of 1912, in spirit, was carried

over to the Radio Act of 1927.

This chapter is intended to regulate all
forms of interstate and foreign transmission
and communications within the Un4ed States,
its territories and possessions.

He also wrote:



32

. . . 0[ othing in this act shall be construed
to apply to the transmission and exchange of
radiograms or sign s between points situated
in the same state.

United States v. Fred Bitterman and Albert Cox

The second criminal trial in Texas of an unlicensed

radio station operator, in 1933, took place in Waco.

Charged jointly were Albert Cox and Fred Bitterman. They

were accused of operating radio station "Tem-Tex" at Temple

without a license and with interfering with the signals of

radio station KOMA at Oklahoma City, Oklahoma.36

The indictment lodged five counts against the two men

but each count was for the same offense. Cox and Bitterman

were charged with operating their unlicensed radio station

on January 26, 27, February 2, 4, and 7. Each day of

operation was considered one count.3 7

Cox and Bitterman went on trial on November 20, 1933.

The two men were found guilty on all five counts the same

day, but U. S. District Judge Robert J. McMillan deferred

the announcement of a sentence until November 22, 1933.38

When the sentence was pronounced, Bitterman was fined

one hundred dollars and sentenced to twelve months in the

United States Detention Farm at La Tuna, Texas. Cox was

fined two hundred dollars and also sentenced to twelve

months in jail at La Tuna. The jail terms were suspended

for both men.3 9



33

During the course of the trial, the government

produced two witnesses who testified they had heard

"Tem-Tex" on four or five occasions and that it had

interfered with KOMA. During his oral charge to the jury,

Judge McMillan pointed out that although the government

had produced witnesses testifying to the interference, the

defense had produced witnesses who testified to the

contrary. In summary, the judge said, there seemed to be

no doubt that Cox and Bitterman were the operators of

"Tem-Tex," nor was there doubt a station in Oklahoma City

had signals coming into Texas. The final question, he

said, was whether or not the Temple radio station had

interfered with the Oklahoma station's signals.4o

With the conviction of Cox and Bitterman, the federal

officials from the FRC were confident that the point was

being made that unlicensed radio stations were illegal.

Ben Fisher, the assistant General Counsel, told the news

media that the conviction of Jackson, Cox, and Bitterman

for the operation of radio stations without a license would

prove that the government was determined to stop illegal

radio stations in Texas. Fisher said:

All stations, irrespective of power, operate
in violation of the radio act unless they
secure a license from the U"] ederal Jadio
EC]ommission. All present-day broadcast
apparatus will send signals out of state or
will interfere with signals coming into the
state, either or ich constitutes a violation
of the radio act.



34

The testimony in the trial of Cox and Bitterman again

brought out the question of whether or not the Radio Act

of 1927 was clear in its definitions. Judge McMillan, in

his charge to the jury, discussed the problem. He first

noted that the Radio Act was intended to regulate all forms

of interstate and foreign radio transmission and to provide

for the use of the channels for short periods of time,

subject to licenses. He then pointed out that it was a

violation of the law to send radio signals beyond the state

border, even if the law did not say to what extent and to

what degree the interference had to be. The judge then

addressed the validity of the law.

Now a good deal has been said here with regard
to whether this is a good law or a bad law and
what the purpose of the law is. I want to say
this to you: You are sworn here as jurors to
enforce the law. I am telling you what the
law is; I have read it to you. You are not
concerned with whether this is a good or a bad
law. As long as it stays the law, it is your
business and everybody else's to obey it, and
it is my business and yo E business to enforce
it until it is repealed.

On this final point the Dallas Morning News had a

comment in an editorial a few weeks later. The editorial

supported the government's efforts to stop the unlicensed

radio stations, but it said the present control act had

some ill-conceived guidelines,

. . . for the reason that it substitutes for
the technical allocations of radio engineering
a purely artificial division of frequencies
and wave lengths. But even the worst of
control4 5cts would be better than no control
at all.



35

United States v. Dr. Henry Clay Allison

A third case involving an unlicensed radio station

operator was that of Henry Clay Allison of Fort Worth.

Allison's case extended over several months because the

government not only pressed criminal charges but also held

an injunction hearing. Whereas only criminal trials were

held in the two previous cases, Allison not only had a

criminal trial but also a civil trial.

The injunction hearing against Allison was held on

October 2 and 3, 1933, but the testimony was not filed

until November 18, 1933.44 The criminal trial of Allison

was held on December 12, 1933, and he was sentenced on

December 16, 1933.45

Allison was indicted on nine separate counts. The

counts were not all identical as in the trial of Cox and

Bitterman. Counts 1, 4, and 8 stated that Allison had not

obtained a radio station license to broadcast. Counts 2,

5, and 9 said that on three different occasions Allison had

no operator's license. Counts 3, 6, and 7 charged Allison

with the interference of licensed stations from outside of

Texas with signals from his broadcasts.4 6

During the trial, Counts 2 and 5 were quashed. The

jury in Allison's criminal trial found him innocent on all

of the other indictments, but one--Count 9. This count



36

stated that on September 14, 1933, Allison had no operator's

license when his station's signal went into Oklahoma.4 7

Allison was fined 250 dollars.

Allison was unique among the operators who were tried

for operating an unlicensed radio station. He had owned a

licensed radio station before his involvement with an

unlicensed station. During testimony, Allison told the

court he had owned KFJZ in Fort Worth for about two years

and then sold his interest to H. C. Meachem.49

The Fort Worth resident was a chiropractor and he

bought radio time in the Fort Worth area to talk about his

profession. This was after he sold KFJZ. Allison

testified he purchased time on KFQB and KTAT and spoke for

fifteen minutes, once a week. During his testimony, he

charged that because of complaints from members of the

medical community, his programs were cancelled by the

radio stations.

After this Allison approached KFJZ, the station he once

owned, about purchasing time. At first the station refused

to sell him time but Allison said he appealed to the FRC.

Allison reportedly told the FRC that he was speaking on

politics during his program and after the appeal, KFJZ

yielded, but allegedly charged double the normal rate.

WBAP, also in Fort Worth, did the same thing, according

to Allison.5 0



37

During the testimony in his civil trial, Allison

stated that he had attempted to gain a license to operate

a radio station of his own after selling KFJZ. The

attempts were made in 1928 and 1929. While being

questioned by his defense counsel, Clarence E. Farmer,

Allison said his application was rejected "because there

was too many stations in Texas."51 After waiting four

years in attempting to gain permission to put his own

station on the air and experiencing difficulty in

purchasing air time, he then began to think of other ways

to put his own station on the air.52

The question of the government's not issuing licenses

for new radio stations was raised earlier in the trial when

Allison's counsel called U. S. District Attorney

Clyde Eastus to the witness stand. Eastus testified that

in his conversations with the acting Federal Radio

Commission chairman, Thad Brown, he got the impression that

no new licenses would be issued.

He just said this: That all of the kilocycles
or time had been allotted that could be
allotted in Texas under radio locations . . . and
that there was not any room for any further
station in Texas, without interference; and
there was nS going to be any licenses issued
to anybody.

The statement made by Brown and quoted by Eastus

about the issuance of licenses was addressed a couple of

years later in an article published in the Harvard

Business Review. The article, in reviewing radio



38

regulation and politics of the late 1920's and early 1930's

said that despite the passage of a bill known as the

White Act, the FRC felt the South and Southwest were less

highly developed than other parts of the country. The

White Act stated that broadcasting facilities were to be

distributed fairly among the different states.54

The attitude of the FRC caused problems. The

Commission believed that if the programs on radio could be

received by the listener, it was of little concern where

the radio station was located. Southerners, though, felt

otherwise. They felt it was a matter of pride and said the

"damn Yankees" were inflicting their tastes and tunes on

the South. This sectionalism began in the late 1920's and

continued for several years, thus leading to the irritation

among individuals promoting radio in the South. Even an

FRC commissioner from Mississippi was criticized for not

working harder for the South in gaining new radio station

allocations.55

Allison's idea of going on the air with his own

unlicensed station was suggested to him by an employee of

KFJZ. Truett Kimzey offered to put the station on the air

for one hundred dollars. Allison testified that as a result

of this suggestion, he checked the law, felt safe, and

believed there was such a great need to discuss various

questions on the air, that he conceived of KYRO. He said he

chose the specific call letters because it sounded like

"chiropractor."56



39

Allison claimed during the injunction hearing that he

had filed for a broadcast license on June 14, 1933, but

that it was returned by the Federal Radio Commission as

being incomplete. The FRC also said Allison had erred in

applying for a regional channel.57 Allison went on the

air despite the rejection and the first count of his

federal indictment stated he broadcast "willfully,

unlawfully, knowingly and feloniously" about June 30, 1933.58

The broadcasts that Allison made over KYRO, which he

called "The Voice of Freedom," were monitored by the FRC.

The government began efforts to enjoin Allison's station

and during the hearing in October produced a transcription

of a talk Allison made on September 9, 1933. During his

talk he told the audience of the efforts of the federal

government and what he called its "alleged accomplices" to

enjoin his station. He appealed on the air for funds to

post bond that he anticipated in having to pay later in

the day. Exhorting his audience,

They are after me with blood in their eyes
and I am not surprised. When I hear the
many, many reports--of people who are changing
their minds constantly about the old ways of
getting well and about the dominating
tyrannical methods that are being used to
force people into medication and to know that
I have up-rooted with my own feeble efforts
that practice, that practice that has such a
firm hold as it has on people, I cannot
expect else other t n that they are going to
do their very best.

Allison apparently made attempts on his own to find

the individuals who were allegedly cooperating with the



40

federal government in gaining evidence about his broadcasts.

Offered as an exhibit by the government was a telegram

that had been sent to an amateur radio operator in

Marietta, Oklahoma. The telegram was sent to

Harold Stafford.

Please assist DJnspector Newcomb if he calls
on you tomorrow but give out no information
to anyone else as Allison's minions expected
visit Marietta to learn names of witnesses
and intimidate them caution J. W. Stafford
to know nothing of our visit including
yourself to his home.

The telegram was signed, W. I. Abbott, U. S. Radio

Inspector. 6o

As noted above, Allison was found guilty on only one

of the nine counts against him. One final effort was made

to annul the verdict of the jury. The defendant claimed

the verdict should be set aside on three points: (1) no

operator's license was needed for intrastate radio, (2)

that there was no evidence the defendant actually operated

the equipment personally, and (3) that because he was

found not guilty on the six other counts, and two having

been quashed, the count he was found guilty on should be

made void.61 The motion was not granted, Allison was fined

250 dollars, and KYRO was permanently silenced.

United States v. E. J. Turner

Despite successes such as this, the government did

not always win its prosecutions of unlicensed radio



41

operators. A few days after the convictions of Jackson,

Cox, and Bitterman, E. J. Turner was placed on trial for

the unlicensed operation of DNTX, in Denton. Turner's

lawyer was Clarence Farmer, the same counsel Allison had

employed.

Farmer's representation of Turner was thorough.

Numerous briefs were filed. The briefs requested that a

motion be granted to bar prosecution of Turner and that

the indictments be quashed.

Turner, his wife, and an employee of DNTX, Dick Saye,

were each indicted on three counts. The first two counts

charged the trio of transmitting radio signals over state

boundaries, and doing so without a license. Specifically,

the first count charged the defendants with broadcasting

across the Oklahoma-Texas state line. The second count

accused the three of interfering with signals coming from

a radio station beyond the state boundary. The third count

said the three operated a radio station without an

operator's permit.62

In his motion to have the indictments quashed, Farmer

used many of the same arguments he had used in the Allison

case. He said the first count should be quashed because

it was not sufficiently stated if the "effects" of the

signal of DNTX were extending beyond the borders of Texas.

He contended that the law which his clients allegedly

violated was meant for interstate commerce and not



42

intrastate commerce. He also noted that the "effects" of

the Turner broadcasts were not proven to have been received

by ordinary receiving sets that were used by the ordinary

public in the State of Oklahoma.63

The argument in the motion to quash the second count

said that the indictment did not sufficiently charge the

crime of interference of Turner's signal with that of

another station. Farmer pointed out that the indictment

never stated which radio station Turner allegedly

interfered with.

It is not alleged how the interference was
done, whether by cross talk, blanketing,
or hetrodyne [sic] , nor is it alleged on whkillocycle [sic] the interference was made.

The motion to quash the third count stated that the

Turners were operating an intrastate radio station, not an

interstate radio station. Thus they were not required by

law to have a license. In this motion an attempt was made

to shift the blame from Turner and his wife by stating that

the Turners were not really the ones involved with the

"actual operation" of the "transmitting apparatus.,,65

Farmer, in his brief to bar the prosecution of Turner,

continued his explanation as to why his clients did not

need a license to operate an intrastate radio station.

The Radio Act of 1927 has been held to be
constitutional within the scope to which
Congress intended it to apply, that is,
interstate commerce under the Commerce
Clause of the Federal Constitution; and
it was never intended to apply to



43

intrastate commerce by radio where the
broadcasting or use of apparatus does not
interfere with the reception o9 6 broadcasting
by radio of licensed stations.

On a second point in his plea to bar the prosecution,

Farmer wrote that subsection (d) of Section 1 of the

Radio Act of 1927 was unconstitutional because it was

vague, indefinite and uncertain.67 The subsection that

Farmer attacked reads:

That no person, firm, company, or corporation
shall use or operate any apparatus for the
transmission of energy or communications or
signals by radio . . . within any State when
the effects of such use extend beyond the
borders of said State, or when interference
is caused by such use or operation with the
transmission of such energy, communication,
or signals from within said State to any place
beyond its borders, or from any place beyond
its borders to any place within said State, or
with the transmission or reception of such
energy, communications, or signals from and/gr
to places beyond the borders of said State.6

Farmer's main point was that the wording was vague

as to what was the border of a state. The question was

whether or not it meant the entire boundary or only a part.

In attacking this section of the Radio Act, Farmer also

said there was a lack of a clear definition as to what type

of receiver and under what conditions was it unlawful for

an intrastate signal to cross the borders of a state.69

The contention was that ordinary receiving sets would not

pick up the signal. In the injunction hearing against the

"Voice of Labor" in Houston, testimony there indicated that



44

the government went to considerable effort to detect

signals from unlicensed stations.7 0

The last major point that Farmer made in his attempt

to bar the prosecution of Turner dealt with interference.

Farmer wrote that there was no clear definition as to what

type of interference was condemned by the law.

The object Congress had in the regulation of
the use of the radio was for the public
interest, convenience and necessity, in
order that there might be protection for the
people in the use of the radio for their
mental edification, and to prevent great
confusion. Congress did not intend to
prevent the use of radio by local
communities within the state of apparatus of 71
low power that would not extend very far . .

In conclusion, Farmer wrote:

Congress never intended to give a monopoly
to a few great corporations and deprive the
people72f their state rights in the use of
radio.

This concluding thought was addressed in the article

quoted above from the Harvard Business Review.

E. Pendleton Herring wrote that whether or not it was

deliberate, the FRC seemed to follow a policy of favoring

primarily the big commercial interests. He noted that CBS

and RCA owned several stations each and then provided

programming for more than an additional 170 stations. To

illustrate his point, Pendleton wrote that in 1931, the

courts ruled that RCA had violated the Clayton Act. The

Radio Act of 1927, he stated, forbade the renewing of

licenses to businesses which were guilty of unlawful



45

monopoly. Pendleton claimed that the FRC interpreted the

law so that although RCA might have been guilty of monopoly

in its practices, it was with equipment rather than with

actual broadcasts, thus the corporation could continue to

operate its radio stations.73

The trial of Turner lasted one day and the jury verdict

was one of acquittal. Perhaps the case was lost by the

government because of the instructions given to the jury

by Judge Randolph Bryant. Before the case went to the

jury, Judge Bryant agreed with Turner's defense counsel

that the second count of the indictment should be quashed.

This count was the one not clearly indicating with what

station Turner's signal allegedly interfered.74

During its deliberations, the jury asked Judge Bryant

if they could find Turner guilty of operating a radio

station without a license, but not guilty of sending a

signal into Oklahoma. The judge, in his charge to the jury,

said the entire case hinged on whether or not the signal

was truly interstate. When he received the jury's

question he reiterated that charge. The defendants were

found not guilty a few minutes later.75

While the testimony phase of the trial was in progress,

the government testified that Turner's radio station had

interfered with a station's signal from Kansas City.

FRC Inspector W. I. Abbott testified that while in Denton,



46

he found that Turner's signal was on the same frequency

as the Kansas City Station.

During cross-examination, Abbot was questioned as to

whether or not Turner's radio station's signal went into

Oklahoma. Abbott replied that he did not have an instrument

with him to test the field intensity of the radio station

while monitoring Turner's station.7 6  Later the defense

called to the witness stand, Jack Mahan, a resident

identified as living in a rural area of Oklahoma, just

across the Red River. Mahan testified that he had talked

with a government inspector who was rigging up a radio

receiving set in the woods. The inspector was quoted as

saying, "I've found what I've been looking for, but can't

get it very plainly." According to Mahan, the official

at first said he was listening for radio signals from

the Gainesville, Texas airport, but later admitted he was

trying to catch signals from an illegally operated radio

station and "could get a signal from Denton but not

very plainly." 77

Another witness called by the defense was Quinby Self,

an automobile salesman in Denton. Self testified that he

had contracted for some advertising on the station operated

by Turner, but quit when the station could not be heard

more than six miles away.7 8

With the convictions of Cox and Bitterman, and Jackson

in criminal trials, the enjoining of Allison's station and



47

then later his conviction, and the acquittal of Turner, the

federal government had but one other case remaining in

Texas involving an unlicensed radio station. This was the

"Voice of Labor" in Houston. The court injunction hearing

took place on November 24, 1933, a date actually between

the criminal trials of Cox and Bitterman, and that of

Turner and Allison. The granting of the injunction came in

the new year. The hearing and judicial decision on the

"Voice of Labor" is United States v. Gregg et al.



NOTES

"Report of the Acting General Counsel," Seventh
Annual Report of the Federal Radio Commission to the
Congress of the United States for the Fiscal Year 1933
(Washington: United States Government Printing Office,
1933), p. 7.

2Ibid.

3"Federal Officials Waging Campaign On Bootleg
Radio," Dallas Morning News, November 20, 1933, p. 8.

4United States v. E. J. Turner, Mrs. E. J. Turner
and Dick Saye, Plea to Bar Prosecution, 6437~E-ITexas
1933), p. 1.

5"Report of the General Counsel," Sixth Annual
Report of the Federal Radio Commission to the Congress of
the United States for the Fiscal Year 192 (Washington:
United States Government Printing Office, 1932), p. 14.

6"Unlawful Radio Stations Trailed," Dallas
Morning News, April 26, 1933, Sec. II, p. 5.

7"Bootleg Radio Stations Will be confiscated,"
Dallas Morning News, May 5, 1933, Sec. II, p. 1.

8"Denton Radio Case Is Lost," Sherman Daily Democrat,
November 28, 1933, p. 9.

9"Bootleg Radio Stations Will Be Confiscated,"
Sec. II, p. 1.

10 United States v. Paul E._ Gregg, et al., Defendants'
Original Answer, 600 (SD Texas 1933), p. 6.

11United States v. Paul E. Gregg, et al., Opinion,
600 (SD Texas 1933), p. 27.

12 "Bootleg Radio Stations Will Be Confiscated,"
Sec. II, p. 1.

13 "Investigating Unlicensed Texas Stations," NAB
Reports, April 22, 1933, p. 28.

48



49

l4 United States v. E. J. Turner, Mrs. E. J. Turner
and Dick Saye, Plea to Bar Prosecution, 6T3(ED~Texas 1933),
P. 3.

'5 "Radio Inspectors Go After Outlaws," Daily Times
Herald, April 26, 1933, P. 11.

16 "Bootlegging Radio," Editorial, Dallas Morning News,
May 10, 1933, Sec. II, p. 2.

17 "Violating Radio Act Is Charged," Denton
Record-Chronicle, May 10, 1933, p. 8.

18"19 Are Charged With Radio Act Violations,"
Fort Worth Star-Telegram, August 23, 1933, p. 2.

E. J. Turner, Letter to U. S. District Attorney,
November 5, 1933, United States v. E. J. Turner,
Mrs. E. J. Turner and Dick Saye ,643~(ED Texas 1933).

20"Judge Defers Sentences In Radio Trial," Daily
Times Herald, November 21, 1933, p. 5.

1"NABProtests Unlicensed Stations," NAB Reports,
June 17, 1933, p. 68.

22.United States v. Dr. Henry Clay Allison, Testimony,
780 (ND Texas 1933), p. 1007.

23"19 Are Charged With Radio Act Violations," p. 2.
24 "Several Illegal Radio Stations Unearthed by

Federal Official," Dallas Morning News, August 26, 1933, p. 1.
25 "Unlicensed Radio Stations to Feel Government's

Rule," Dallas Morning News, August 27, 1933, p. 12.
26 "Unlicensed Radio Station Operator at Abilene

Jailed," Daily Times Herald, November 18, 1933, p. 1.
27 United States v. Curry Jackson, Indictment, 1328

(ND Texas 19337P. 1.

28Ibid., pp. 1-2.

2 9 United States v. Curry Jackson, Subpoena, 1328
(ND Texas 1933)-.

30 John J. Watts, Letter to Judge Wm. H. Atwell,
November 14, 1933, United States v. Curry Jackson, 1328
(ND Texas 1933).



50

31United States v. Curry Jackson, Motion to Quash
Indictment, 1328 (ND Texas 1933)7P.T3.

32United States v. Curry Jackson, Indictment, 1328
(ND Texas 1933),p.l.

33 United States v. Curry Jackson, Motion to Quash
Indictment, 1328 (ND 1933), p. 2.

34 United States v. Curry Jackson, Plea to Bar
Prosecution, 1328 (ND Texas 1933), p. 4.

351bid.
36 "Judge Defers Sentences In Radio Trial," p. 5.
37United States v. Fred D. Bitterman and Albert Howard

Cox, Indictment, 3115~7WD Texas 1933).

38 "Judge Defers Sentences In Radio Trial," p. 5.
3%United States v. Fred D. Bitterman and Albert

Howard Cox, Judgment, Sentence and Order, 3115 (WD Texas
1933),pp. 3.

4 OUnited States v. Fred D. Bitterman and Albert
Howard Cox, Oral Charge to Jury, 3115 (WD Texas 1933),
pp. 3-8.

41
"Judge Defers Sentences In Radio Trial," p. 5.

4 2United States v. Fred D. Bitterman and Albert
Howard Cox, Oral Charge to Jury, 3115 (WD Texas 1933),pp -5.

43"Radio Control," Editorial, Dallas Morning News,
December 12, 1933, Sec. II, p. 2.

44 United States v. Dr. Henry Clay Allison, Testimony
780 (ND Texas 1933).

45United States v. Dr. Henry Clay Allison, Docket,
5689 (ND Texas 1933).

46 United States v. Dr. Henry Clay Allison, Indictment,
5689 (ND Texas 1933), pp. 1-9.

4 7United States v. Dr. Henr Clay Allison, Verdict
of the Jury, 5689TNDTexas 1933).



51

48United States v. Dr. Henry Clay Allison, Docket,
5689 (ND Texas 1933).

49United States v. Dr. Henr Clay Allison, Testimony,
780 (ND Texas 1933), pp. 1135-6.

50 Ibid., pp. 1135-8.

51Ibid., p. 1137.
52 Ibid., p. 1138.

53 Ibid., pp. 1025-6.

54E. Pendleton Herring, "Politics and Radio Regulation,"
Harvard Business Review, No. 2 (January, 1935), p. 169.

55 1bid.

56 United States v. Dr. Henr y Allison, Testimony,
780 (ND Texas 1933), pp. 1138-9,1151.

57 Ibid., p. 1140.

5 8 United States v. Dr. Henry Cla Allison,
Indictment, 5689 (ND Texas 1933) , p. 1.

59United States v. Dr. Henry Cla Allison, Government
Exhibit No. 15, 780 (ND Texas 1933).

60United States v. Dr. Henry Clay Allison, Government
Exhibit No. 12, 780 (ND Texas 1933).

6lUnited States v. Dr. Henry Clay Allison, Motion to
Annul Verdict,7( (ND Texas 1933).

62United States v. E. J. Turner, Mrs. E. J. Turner
and Dick Saye, Indictment, 7~3 (ED Texas 1973).

63United States v. E. J. Turner, Mrs. E. J. Turner
and Dick Saye, Motion to Quash Indictment, ~3~(ED Texas
1933),7p. 1-2.

64
Ibid., p. 2.

65 Ibid., p. 3.

66 United States v. E. J. Turner, Mrs. E. J. Turner
and Dick Saye, Plea to Bar Prosecution7, 63~(ED ~Texas
1933), p. 1.



52

67Ibid., p. 2.

68Frank J. Kahn, ed., Documents of American
Broadcasting (New York: Appleton-Century-Crofts, 1968),
pp. 35-6.

69United States v. E. J. Turner, Mrs. E. J. Turner
and Dick Saye, Plea to Bar Prosecution, 643TEDTexas
19337p. 2.

70United States v. Paul E. Gregg, et al., Testimony,
600 (SD Texas 1933), pp. lO,-3.

71United States v. E. J. Turner, Mrs. E. J. Turner
and Dick Saye, Plea to Bar Prosecution, 643 (ED Texas 1933),
p. 3.

72Ibid.

73"Politics and Radio Regulation," pp. 175-6.

74 "Denton Radio Case Is Lost," p. 9.
751bide

76 "Denton Radio Trial Opens," Sherman Daily Democrat,
November 27, 1933, p. 7.

77"Denton Radio Case Is Lost," p. 9.
78Ibid.



CHAPTER IV

HOUSTON'S "VOICE OF LABOR" AND U. S. V. GREGG ET AL.

Background

The "Voice of Labor" in Houston was perhaps the

ultimate test of the federal government's efforts to shut

down an unlicensed radio station in Texas. The radio

station had the sponsorship of a labor organization and

was incorporated under the laws of Texas,1 a manager who

had had several years of experience in radio,2 and a

lawyer as a stockholder.3 The operation of the

"Voice of Labor" appeared to be the most coordinated effort

of any of the unlicensed stations in Texas to stay within

the Radio Act of 1927 as interpreted by those connected

with the project.

The hearing to enjoin the station took place on

November 24 and 25, 1933, in Houston.4 The testimony on

the case centered mainly on two points, (1) whether or not

the radio station was interfering with other licensed radio

stations, and (2) how the federal government monitored the

radio station. The testimony was not as extensive or time

consuming as it was in the case of Henry Clay Allison.

Rather than filling seven bound volumes, only one bound

volume of testimony was necessary to reproduce the testimony.

53



54

The radio station's operation was apparently well

known because the Manager, Paul E. Gregg, had been called

as a defense witness in the Allison injunction hearing. In

fact, it is from this hearing that much of the station's

background comes to light, along with its philosophy.

Gregg, the person who would be named in the

"Voice of Labor" case, was called to testify on

October 11, 1933, in Fort Worth.5 Clarence Farmer,

Allison's defense counsel, questioned Gregg about the

operation of the "Voice of Labor" and why it went on the

air.

Gregg testified that the "Voice of Labor" was an

unlicensed radio station established by the members of the

Houston Allied Trades Council. The council was the chief

labor organization in Houston, and was under the

sponsorship of the Texas and American Federation of Labor.6

The "Voice of Labor" received a charter and was incorporated

under state law. This action was completed before the

station went on the air.7  This was an important fact,

defense lawyers believed, because the contention that

unlicensed stations were subject only to state laws was a

point that operators of such stations cited when questioned

about their legality.8

Gregg told the court that the educational committee of

the Houston Labor and Trade Council had initially been

interested in purchasing a radio station. The committee ran



55

into problems, however, whenever they attempted to buy a

radio station that was already on the air. Gregg told about

an attempt to buy KXYZ, which was owned by Jesse Jones.

Jones reportedly wanted 85,000 dollars for his interest.

The committee felt this was too high a price for the station

and so the deal was never completed.9 Gregg testified that

an effort was also made to purchase KFTM but that this

transaction also failed. 10 No reason was given as to why

the effort failed.

While the efforts were being made to purchase an already

established radio station, Gregg said it was learned that

stations were going on the air without licenses. The

question of legality was raised with Sewall Myer, an

attorney of the Texas Federation of Labor.M11 lVyer, who was

to become a co-owner of the "Voice of Labor," told Gregg

that if radio stations remained intrastate in the coverage

of their signals, then it was his opinion that they did not

need a license to go on the air.12 Thereafter efforts began

to put on the air a new radio station.

During the testimony in the injunction hearing for

Dr. Allison, attorney Farmer asked Gregg why the

"Voice of Labor" was deemed necessary. The responses were

strikingly similar to those given by Allison. "I will ask

you if the interstate stations in Houston had given labor a

square deal?" asked Farmer. Gregg answered they had not.

Farmer then asked if the interstate radio stations had



56

collaborated and charged excessive prices for air time.

Gregg responded, "They did, and all three newspapers are

dominating them." 13 As this line of questioning was taking

place, the attorney for the prosecution, Alex M. Mood, was

objecting to both the questions and the answers. The

presiding jurist, Glenn Smith, however, did not respond

either to sustain or overrule the objections.l4

Allison's defense counsel, Clarence Farmer, then asked

Gregg if his unlicensed radio station was meeting the

public's convenience, interest, and necessity. Gregg

replied in the affirmative. Farmer then asked if the radio

station had experienced any opposition. Gregg told him

that there was opposition from the businesses that owned

the other radio stations. He accused them of trying to

maintain a monopoly.15

A question was raised about the "Voice of Labor" and

whether or not it had been found to be within its

constitutional rights. Gregg replied that it had been

found to be so.16 The reference was to charges that had

been filed against the "Voice of Labor" about operating a

station illegally. At that point in the government's

efforts against the unlicensed station, no action had been

taken, and Gregg said the station was "absolved" of any

wrongdoing.1 7

As Gregg was concluding his testimony, Farmer asked

him what the "Voice of Labor" hoped to accomplish with its



57

broadcasts. Gregg replied that the Trade Council of

Houston was interested in seeing jobs given people. He

believed this could be partially accomplished by radio and

said that his organization hoped to force the Radio

Commission to recognize officially the "Voice of Labor." 18

The manager of the "Voice of Labor" said his station

would be happy to come under federal guidelines if the FRC

was willing to establish stations of low power. Gregg

believed that establishing new stations would create jobs

and his vision was to have a radio station in every county

and city in the United States. He proposed that all of the

stations be assigned to one frequency with no more power

than twenty five watts. This type of assignment, he said,

would allow the existing broadcasting services to continue

without interference. l9

The call for the creation of low-powered radio

stations was not without precedent. Farmer, who was the

defense counsel for both Allison and E. J. Turner, had

discussed the creation of numerous low-powered radio

stations in Canada in a brief filed in behalf of Turner.

Farmer claimed that local communities should be allowed to

use radio for local matters. He pointed out that the

United States and Canada were cooperating "in the use of

more than one hundred stations of very low power to serve

the local communities in the Dominion of Canada,"2 0



58

The FRC Files Against the "Voice of Labor"

About a month after the testimony in the Allison

injunction hearing, the federal government made its move to
gain an injunction against the "Voice of Labor." Criminal

charges were never filed against any of the owners or

operators, thus no indictments were ever returned by a

federal grand jury. In its attempt to gain an injunction

against the unlicensed radio station a Bill of Complaint

was filed. The legal document was filed November 13, 1933.
The government was thorough in preparing for the

injunction hearing. It listed, step-by-step, its complaints

against the station. The following is a summary of the

eight points.

1. The United States Government has the right

to prevent and remove those who obstruct interstate and

foreign commerce, and this includes radio.

2. The defendants are in violation of the

Radio Act of 1927, and without a license or authority are
involved in broadcasting. The broadcasts are of such

nature that they are interfering with interstate commerce

and foreign commerce.

3. None of the defendants since January 1, 1933,
has held a license or has been given the authority to

operate a radio apparatus for transmission.



59

4. The defendants have been broadcasting since

July 1, 1933, without securing a license and will continue

to do so unless they are restrained by the courts.

5. The apparatus used by the "Voice of Labor"

is located in the Sam Houston Hotel, in Houston. It is a

low-powered transmitter broadcasting upon the frequency of

about 1310 kilocycles.

6. The signals from the radio station operated

by the defendants, during the month of August, 1933,

interfered with the signals of radio station KRMD,

Shreveport, Louisiana, a radio station licensed by the FRC.

7. The signals from the radio station operated

by the defendants, during the month of August, 1933,

transmitted to points beyond the borders of the State of

Texas, and to ships at sea. This is in violation of

Section 1, of the Radio Act of 1927.

8. The defendants, by operating their radio

station, have and will continue to transmit signals which

will reach other states, and will cause interference with

radio stations within Texas and other states that have a

right to broadcast.21

On the day the enjoining hearing was held,

November 24, 1933, Sewall Myer, the attorney for the

defendants, filed an answer to the Bill of Complaint. In

a ten-page rebuttal, Myer attempted to justify the

existence of the "Voice of Labor." The legal brief



6o

admitted that the radio station had been broadcasting since

early August, 1933, on the frequency of 1310 kilocycles.

Myer noted that during the first days of broadcasting the

radio station ran tests to determine the distances the

station's signals carried. These tests were conducted with

receivers set up as far away as Galveston and Beaumont.

During this time, he wrote, the station's power was reduced

from fifteen watts to about three watts.22

Myer claimed that the radio station changed its

antenna design when it realized how far the signal travelled.

Not only was the station's antenna removed from the roof of

the Sam Houston Hotel, some one hundred feet above the

ground, and placed in a closet about fifteen feet off the

ground, but the antenna was changed to a loop antenna to

cut down the transmitting distance. Myer said this action

was taken so the station would not violate the law on the

crossing of state lines by radio signals.23

Myer pointed out that the frequency of 1310 kilocycles

was classified by the FRC as a "local" channel. A local

channel was designed to serve only a small area, generally

the city in which the station was located. The nearest

station on the same frequency, according to Myer, was in

Shreveport, Louisiana, two hundred miles from Houston. That

station operated with one hundred watts of power. Myer wrote

that the "Voice of Labor" had a radius of twenty-five miles

and it broadcast only during daylight hours. This too, he



61

said, was to avoid having the signal cross state lines

during the nighttime hours when signals carried farther.

The station, moreover, changed its broadcasting hours in

order to conform to daylight changes.24 This last claim,
however, was later contradicted.

Myers' brief, which he titled, the "Defendants'

Original Answer," went on to extoll the radio station's

mission.

These Defendants specially deny that said
station is operated primarily as a commercial
venture and for profit. To the contrary
Defendants say that said station is operated
principally and absolutely free of charge for
educational, religio , charitable, labor and
other such purposes.

The brief then stated that the policies governing the radio

station were dictated and controlled by the Houston Labor

and Trades Council. The purpose of the station was to

furnish the laboring people of Houston information necessary

to remain in touch with those matters affecting working
26

people.

To explain its programming, Myer wrote that men from

labor circles spoke each day on the station about labor

issues. These talks, he claimed, included calls to support

the President in his efforts to restore the nation to

normalcy. The lawyer noted that the station also provided

free time for the broadcast of religious services. Myer

asserted that the "Voice of Labor" provided a much more

valuable public service for Houston than did the occasional



62

"local" service station from Shreveport whose signal

sometimes reached Houston under extraordinary circumstances.2 7

Myer then criticized the government's effort to stop

the broadcasts of the "Voice of Labor." He called the

attempts unreasonable regulation on radio broadcasting and

complained that if the station's equipment was confiscated,

the government would be taking property without due process

of law.28

Myer returned to his argument about the station's

operating on a "local" channel. He claimed that the

frequency of 1310 kilocycles was allocated for local radio

stations; and it would be an unreasonable amount of

regulation, he said, if neither the "Voice of Labor" or

another station was allowed to use the frequency.

Furthermore, he continued, if the Radio Commission were to

designate all radio frequencies as being interstate, this

too would be an unreasonable amount of regulation, thus

destroying the lawful business of intrastate broadcasting.29

Finishing his argument, Myer wrote,

That unless and until it is pleaded and proven
that the Federal Radio Commission has a real
need or use for this 1310 channel in this
local area in Harris County, Texas, any
attempt to prevent its use by "The Voice of
Labor" is unreasona6e, unconstitutional,
arbitrary and void.

In his conclusion, Myer appeared to bargain with the

FRC. He stated that the defendants would gladly accept a

license from the Federal Radio Commission if one was



63

offered, or would even be willing to apply for one. If the

"Voice of Labor," would interfere with an assigned radio

station in the future, it would then discontinue such

interference, he asserted. Then, as a sort of sidelight,

Myer questioned how the "Voice of Labor" could interfere

with the Shreveport radio station when a licensed station

was broadcasting from Greenville, Texas. This station, he

wrote, was broadcasting with fifteen watts of power and was

closer to Shreveport than Houston.3 1

Testimony in United States v. Paul E. Gregg, et al.

The testimony portion of United States v. Paul E. Gregg,

et al. was not nearly as lengthy as in the Allison case.

Only one and a half days were necessary.32

The first person called to the witness stand was an

electrical engineer employed by the FRC. Inspector

A. D. Ring described the transmitter and antenna used by

the "Voice of Labor." At times he became so technical it

was difficult for the participants to understand what he

was saying. At one point, Myer said, "I heard the witness

answer, but I can't understand what he said."

Ring told the court that the "Voice of Labor"

transmitter did not meet FRC standards. Rather than being

within fifty cycles of its designed frequency, the

engineer said it was doubtful if it was within five hundred

or one thousand cycles of its designed frequency. Giving



64

an example of the transmitter's alleged unreliability, Ring

said that on November 22, 1933, he used a car radio, and

located about three and one-half miles from the transmitter,

picked up the "Voice of Labor" at both 1300 and 1320

kilocycles. Both of these frequencies, he testified, had

radio signals coming into Houston from stations located

outside the State of Texas. In fact, Ring stated, he found

the "Voice of Labor" blanketing frequencies from 1285 to

1335 kilocycles. This coverage, he said, interfered with

a radio station's transmission from Cincinnati, Ohio, which

reached Houston.3 4

During the cross-examination of Ring by the defense,

Myer asked,

Isn't it a fact that even if the Voice of
Labor were not on the air that these other
stations on the 1310 frequency would be
heterodyned and affected by the carrier wves
of the other 30 or 40 licensed stations?

Immediately Ben Fisher, the FRC's attorney, objected.

Your honor, we want to object to that line of
questions, as not being proper. Those are
licensed stations which are conceded to have
some interference, and have a right to.

Judge T. M. Kennerly overruled the objection, stating he

would hear out the testimony of Inspector Ring.36

Two witnesses were called by the prosecution. They

testified that they heard the "Voice of Labor" at sea. A

radio operator on the Coast Guard cutter, "Saranac," told

the court that he heard the "Voice of Labor" on his ship



65

radio on August 1, 1933, while near Galveston, but that

about thirty miles out to sea the signals faded.37 The day

the radio operator said he heard the signals was prior to

the reduction of signal strength by the "Voice of Labor."

Another prosecution witness was L. L. McCabe, an

inspector for the FRC. He testified that he had inspected

the transmitter of the "Voice of Labor" about the time the

station went on the air. He stated that in listening for

any possible interference, he heard the "Voice of Labor"

in Galveston, on August 3, 1933, and it was interfering with

the Shreveport station. In November, McCabe said, he heard

the station interfere with KTSA, in San Antonio, which was

on a frequency of 1290 kilocycles. Despite the alleged

interference, McCabe testified that no complaints were

filed.38

During the cross-examination of McCabe, the witness

reported the efforts he took to try to catch the signal of

the "Voice of Labor" at sea. McCabe went aboard the

"Saranac" and used the Coast Guard cutter's two hundred and

ten foot antenna. The FRC inspector told the court that

the regular antenna was either forty or sixty feet in

length for receiving signals, and that the longer antenna

was used for sending signals, but that this time the longer

antenna was used for receiving.3 9 At this point the

prosecution interrupted.



66

We object, your honor, as long as they
heard it on that boat g6 is immaterial
what they heard it on.

McCabe testified that he heard the "Voice of Labor" on all

three antennas but that reception was the best on the two

hundred and ten foot antenna. The defense counsel then

pointedly asked McCabe, "Did you hear it on the short ones?"

McCabe replied, "I don't know." 4 l

The defense then called its witnesses, most of whom

had some type of experience with radio. One of them was

R. W. Gilmer, who worked for the Research Department of

Humble Oil. Gilmer told the court he had had experience

in propagation matters, having built two low-powered

transmitters for Humble Oil for geophysical work. He

testified, in his opinion, the Louisiana radio station's

signals would not reach Houston under normal conditions.

He also said the "Voice of Labor's" signal, using only

three watts of power, would not limit the service area of

the Shreveport station which broadcast with one hundred

watts of power.42

The following day, November 25, 1933, W. D. Mounce was

called to the stand by the defense. According to the

amateur radio operator, who said he had about eight years

experience, if the signal from the Shreveport radio station

were to reach Houston, then the "Voice of Labor" would be

interfering with its signal. But, he said, with some



67

thirty other radio stations broadcasting on the same

frequency, a signal reaching Houston from Shreveport was

highly improbable.

After Mounce's testimony, one of the station's

stockholders, M. E. Morrow, was called. Morrow told the

court he was an officer of the "Voice of Labor" but his

job was with Humble Oil in the Geophysics Department where

he worked on sub-surface exploration. He had been with

Humble Oil for about four or five years and had helped in

the construction of radio transmitters and receivers. He

also said he had worked with R. W. Gilmer and W. D. Mounce.

Morrow testified that he had talked with Humble Oil

engineers about the "Voice of Labor." He estimated he had

checked with about eight to ten engineers about the

"Voice of Labor's" transmitter design. One of these

engineers, he said, was a co-designer of the Trans-Atlantic

telephone system.44

Morrow told the court that he was the individual

responsible in determining if any other radio station was

on the same frequency as the "Voice of Labor." He said he

found no other radio station on the frequency of 1310

kilocycles within a fifty to sixty mile radius of Houston.

The only station he found relatively close to Houston was

in Dublin, and that station broadcast only intermittently.4 5

According to Morrow, there was some cross-talk and

heterodyne at night on 1310 kilocycles, but none during



68

the day. He concluded, therefore, that as there was no

service in the Houston area on 1310 kilocycles, the

"Voice of Labor" was within the law to go on the air.46

The co-owner of the "Voice of Labor" then testified

that he had also advised using the frequency of 1310

kilocycles because at one time there had been another radio

station on that frequency in Houston. The Houston

Post-Dispatch had operated a one hundred watt station on

1310 kilocycles but had left the air at the owner's request,

not the FRC, according to Morrow.47

Under further questioning by the defense counsel,

Morrow told the court that he believed the "Voice of Labor"

could operate legally during the daylight hours. To this

the prosecution objected.

Now, your honor, I wish to object to this
line of testimony. It doesn't matter when
they operate, day or night, they are
operating illegally and without a license,
and there is no such things as picking your
hours and saying, 4e can operate legally
during that time."

Judge Kennerly overruled the objection.

I will hear it and decide the legal qstions
when I come to consider the evidence.

Morrow testified that the "Voice of Labor" was

concerned about crossing the state line at night with its

signals because of the greater distances such signals

travel at night, that was why the station broadcast only

during the day. Morrow said that he had noticed, in



69

checking the station's signal, that when the station signed

off some heterodyne could be heard from a point of three or

four blocks beyond the transmitter. During the day, Morrow

said, the radio station's signal gave fair service in a

radius of about twenty miles and this covered about ninety

percent of the population of Houston.50

In an effort to rebut Ring's testimony from the

previous day, Morrow testified that he checked the night

before to hear if the "Voice of Labor" was off in its

frequency. He traveled about sixty miles from Houston and

had heard no stations on 1300, 1320, or 1330 kilocycles;

on 1310 kilocycles, there was heterodyne even when the

"Voice of Labor" left the air.51

During cross-examination, Morrow testified that the

"Voice of Labor" was owned in three equal parts by him,

Paul E. Gregg, and Sewall Myer. He also verified the

station had never applied for a license.52

Morrow was then asked why he had chosen 1310 kilocycles

when there were other frequencies available that could also

be considered "local" channels. The station's co-owner

replied once again that he had chosen this frequency because

another radio station in Houston had at one time broadcast

on this same frequency.5 3

The questioning then turned to the time chosen for the

station to sign off for the day. Fisher asked why the



70

"Voice of Labor" stayed on the air until six o'clock

instead of signing off at sunset,

You heard Mr. Ring's testimony, 'hat sundown
is night with the [Clommission?5

Morrow responded,

Night time with us is six o'clock. The
commissioner is not Lord Almighty. From
time immemorial six o'clog--until six
o'clock has been evening.

At the conclusion of Morrow's testimony, the

government's prosecutor asked why the station never applied

for a license. Morrow said,

We have not applied because we knew there
wasn't a remote possibility of getting one.
. . . Mr. McCabe said this state was over
its quota, and it would be useless to apply
for a license, and said he did not think the
Federal5 gadio Commission would entertain it
at all.

Another defense witness was J. C. Skinner, a radio

technician who had held an amateur radio license since

1929. Skinner told the court he had worked with the

"Voice of Labor" and had been in on the decision to choose

the frequency of 1310 kilocycles. He also testified that

he was present when the FRC inspector, A. D. Ring, looked

at the station's transmitter. He said Ring did not use

any instrument to measure the transmitter's frequency, but

only asked questions. Skinner said he did not know how

Ring could conclude the transmitter was off by five

hundred cycles.5 7



71

The last defense witness was Sewall Myer, the defense

counsel. Much of his testimony was a repeat of his

"Defendant's Original Answer." He did, however, tell the

court that the "Voice of Labor" was not organized to make

a profit.58

The injunction hearing was then concluded, it would

be more than six weeks later when Judge Kennerly announced

his decision: to grant a permanent injunction against the
"Voice of Labor." After the judge's decision was filed,
the Houston Chronicle asked Myer for a comment. He

replied, "I will have nothing to say except the Voice of

Labor will go off the air.'59

The Judge's Opinion

U. S. District Judge T. M. Kennerly issued a

thirty-two page report on his decision granting the

injunction against the "Voice of Labor." He noted that the

radio station intended to continue to broadcast unless

enjoined. He then addressed specific points in the

government's case. On the point in which the government

charged that the "Voice of Labor" was broadcasting to other
states, Kennerly wrote that he did not find this to be true

"under ordinary conditions."6o He also did not sustain
the government's contention that the "Voice of Labor" was

interfering with the signals of licensed radio stations

within the borders of Texas. He said he could not sustain



72

the charge that the station was interfering with the signals

of licensed stations whose broadcasts were received in

other states. Specifically mentioning the signals of the

"Voice of Labor" heard aboard the Coast Guard cutter, these,

said the judge, were not enough to sustain the government's

charge against the station. 61

The judge noted that there were times when the

"Voice of Labor's" service and nuisance areas conflicted

with other radio stations. His reference to the nuisance

area was to the area in which heterodyne or cross-talk would

occur. He did sustain the government's charge that the

"Voice of Labor" on, or approximately the same frequency,

interfered with the transmission of radio stations outside

of Texas, to points within, particularly in the Houston

area.62

Dealing with the claims of the "Voice of Labor" that

it was performing a service for the people of Houston,

particularly for those involved in labor, Judge Kennerly

said he found no difficulty in agreeing with them.

However, such allegations, and the evidence
offered in support thereof, under the Law,
present no defense to Complaint's Bill if,
as I have concluded and hereinafter discuss,
Complaint is right in the contention that
the Radio Act of 1927 and Amendments prohibit
Defendants from operating their broadcasting
station without a license from the licensing
Power under such Act, and such 95t is valid
under the Federal Constitution.

With that argument, Kennerly ruled that the defendants

were prohibited by the Radio Act of 1927 from operating



73

a radio station without a license. The judge wrote, "The

Radio Act of 1927 expressly repealed previous Acts, and

must be looked to for the answer. "64 This statement was

used to counter allegations that previous radio acts gave

radio stations the right to broadcast if they were

intrastate.65 Referring to Section 1 of the Radio Act of

1927, the judge said that the government had the right to

regulate radio by the granting of licenses in order to

maintain control over all channels. Kennerly underlined

portions of the section that he believed were particularly

pertinent: a radio station was not to be operated so as

to interfere with another radio station's signal from

either within the state or without, unless a license has

been granted. Kennerly wrote, "Words could hardly be

plainer. It is clear that Defendants are prohibited by

such Act from so operating without a license under such

Act." 66

The judge then proceeded to answer the question

whether or not Congress had the right to regulate intrastate

broadcasting. Numerous court cases were cited. The first

was Houston East and West Texas v. United States or the

"Shreveport Rate Case," which Kennerly used to support the

right of Congress to regulate intrastate commerce in order

to "protect and foster interstate commerce." The case

involved railroads, but the judge believed it was relevant



74

to broadcasting. It involved an attempt to charge greater

rates for certain interstate transportation than for

intrastate transportation. 67

Another case, also involving a railroad company, cited

by Judge Kennerly, was Colorado v. U. S. It concerned a

railroad company that wanted to abandon a line completely

within a state's borders. Because its operation was purely

intrastate, the company said the Interstate Commerce

Commission had no jurisdiction. The U. S. Supreme Court

ruled otherwise.68

Quoting from another U. S. Supreme Court decision--once

again involving a railroad company--(Southern Railway

Company v. U. S.), Kennerly continued in his efforts to

uphold the right of Congress to control intrastate traffic.

And this is so, not because Congress possesses
any power to regulate intrastate commerce as
such, but because its power to regulate
interstate commerce is plenary, and competently
may be exerted to secure the safety of the
persons and property transported therein and
of those who are employed in such transportation,
no matter what may6 e the source of the dangers
which threaten it.

Kennerly concluded:

In the light of these cases and many others
that may be cited, I have no difficulty in
concluding that the Congress may lawfully,
as has been done in this Act, require the
licensing and regulation of Intrastate Radio
Broadcasting Stations where, as here, the
operation 7 hereof interferes with interstate
commerce.



75

Addressing briefly the argument that the Radio Act of

1927, which required a license to broadcast and operate a

radio station, as being unreasonable, Kennerly poised a

rhetorical question. What would happen, he asked, if there

was sufficient number of unlicensed intrastate radio

stations? The result, he answered, "could and would not

only interfere with, but destroy, all Interstate Radio

Broadcasting. ,,71

Kennerly commented on the defendants' claim that they

would be unlawfully deprived of their property rights if

enjoined. He first noted that the defendants themselves

stated they thought a license would not be issued to them

even if they applied for one. This may or may not have

been true, Kennerly wrote, but even if the assumption were

correct, the defendants have no defensible position to

argue, because of the "well settled rules of law." Citing

Federal Radio Commission v. Nelson, the judge said that

even in those situations in which there was a licensed

radio station in existence, the FRC had the right to

delete such a station if deemed necessary.72

Nearing the end of his decision, Kennerly asserted

that the defendants did not have a right to use the

frequency of 1310 kilocycles even if the frequency was not

presently assigned to someone. The defendants still needed

to apply for a license, and if they were not happy with

his decision, they had the right to appeal.7 3



76

Finally, Judge Kennerly ruled that the "Voice of Labor"

was permanently enjoined from broadcasting without a license.

He pointed out that the defendants did have a right to

apply for a license if they so wished.74



NOTES

United States v. Dr. Henry Clay Allison, Testimony,
780 (ND Texas 1933), p. 1007.

2Ibid.

3United States v. Paul E. Gregg, et al., Testimony,600 (SD Texas 1933), p. 247.

4Ibid.

5United States v. Dr. Henry Clay Allison, Testimony,
780 (ND Texas 1933), p. 1007.

6Ibid.

7Ibid.

8"NABProtests Unlicensed Stations," NAB Reports,June 17, 1933, p. 68.~
9United States v. Dr. Henry Clay Allison, Testimony,

780 (ND Texas 1933), pp. 1018-19.

10Ibid

11Ibid

1 2 Ibid

1 3 Ibid

14Ibid.
151bid

1 6 Ibid

17Ibid

18Ibid.,

19Ibid

p. 1037.

p. 1038.

p. 1039.

pp. 1039-40.

p. 1040.

p. 1038.

pp. 1041-42.

77



78

20United States v. E. J. Turner, Mrs. E. J. Turner
and Dick Saye, Plea to Bar Prosecution, 643TED~Texas 1933),
p. 3.

2 1 United States v. Paul E. Gregg, et al.
Complaint,760 (SD Texas 1933.7 pp. 1-4.

22 United States v. Paul E. Gregg, et al.,
Original Answer, 600 TD Texas 1933), p. 2.

23Ibid., p. 3.

Bill of

Defendants'

24 Ibid., pp. 3-4.

25Ibid., p. 4.

26 pp. 4-5.

27Ibid., p. 5.
28Ibid., p. 6.
29Ibid., pp. 6-7.

30Ibid., p. 8.
31Ibid., pp. 8-9.

32 United States v. Paul E. Gregg, et al., Testimony,600 (SD Texas 1933).
33"Labor Voice Radio Station Case Studied,"

Houston Chronicle, November 24, 1933, p. 13.
34United States v. Paul E. Gregg, et al., Testimony,600 (SD Texas 1933), pp. 17-25.

351bid., p. 49.
36Tbid

37 Ibid.,

38Ibid.,

39 Ibid.,

pp. 49-50.

pp. 126-7.

pp. 81-92, 114.

pp. 101-3.
4 oIbid, p. 103.
4 lIbid. p. 104.



79

42Ibid., pp. 142-56, 178.

Ibid . ,pp. 184-208.

44 Ibid., pp. 209-12.

Ibid.9,p. 213.

46 Ibid., pp. 213-14.

Ibid . ,pp. 216-17.

48Ibid., pp. 218-19.

I9id.,dp. 219,

50 Ibid., pp. 219-24.

51Ibid., pp. 235-41.

52Ibid., p. 247.

53 Ibid., p. 249.

54 Ibid., p. 252.

551bid.

56Ibid., pp. 264-65.

57 Ibid., pp. 268-79.

58 Ibid., p. 283.
59 "'Labor Voice' Radio Station Is Enjoined,"

Houston Chronicle, January 11, 1934, p. 1.
6(United States v. Paul E. Gregg, et al., Opinion,600 (SD Texas 1933), pp.7C.
6lIbid., pp. 7-8.
62Ibid., pp. 9-11.

6 I1bid., p. 14.
64 Ibid. , p-15.

62nited States v. E. J. Turner, Mrs. E. J. Turnerand Dick Saye, Plea to Bar T exas 1933).p. 2.



80

66United States v. Paul E. Gregg, et al., Opinion,6oo (SD Texas 1933)-, p. 6.

67Ibid., p. 17.

68 Ibid., p. 18.

6 9Ibid., p. 19.

70Ibid., p. 26.

71Ibid .,p. 27.
7 2 Ibid

73Ibid., pp. 28-31.

74 Ibid., pp. 31-2.



CHAPTER V

SUMMARY AND CONCLUSIONS

Summary

The decision of United States v. Gregg et al. did not

put an end to unlicensed radio stations. For several

years after the decision the annual reports of the Federal

Communications Commission (FCC) listed the number of

unlicensed stations that were being investigated. Never

again, though, did the commission offer in detail its

efforts against the stations as in 1932 and 1933. Texas

was no longer singled out as the main perpetrator of

unlicensed radio stations in the United States. In fact,

after the Gregg case, contemporary newspapers no longer

had reports or editorials about any unlicensed stations.

Although Judge T. M. Kennerly found the "Voice of

Labor" guilty of violating the signals of radio stations

from outside of Texas, his opinion was much more complete

than just deciding the "Voice of Labor" hearing. This is

what separates United States v. Gregg et al. from the other
cases tried in Texas. All of the cases reviewed, except

one, were criminal trials rather than enjoining hearings.

Thus, the accused were either found guilty or innocent by

a jury, sentenced if guilty, and the end of the case.

81



82

Testimony from the criminal trials was not saved and so other

than accounts in the newspapers, no further information is

available as to reasons for the verdicts.

The one exception was the civil trial of Dr. Henry

Clay Allison. The testimony saved was voluminous but it

was testimony actually heard by a jurist substituting for

the federal judge of the district. When the permanent

injunction was granted several weeks later no lengthy

written decision was issued.

As discussed in Chapter IV, the "Voice of Labor," was

perhaps the best organized unlicensed station in Texas,

the least inclined to make a profit, genuinely interested

in serving the public, and its operators the most qualified

and least inclined to flee when investigated by the federal

government. With this type of formidable challenge, the

government responded in kind, prepared a thorough case, and

the judge in issuing his opinion fully explained his actions.

Perhaps the most significant development of the

judge's decision, which was raised in the other cases

discussed, was the strength of the Radio Act of 1927.

Clearly and distinctly, Judge Kennerly wrote that the

Radio Act of 1927 repealed the Radio Act of 1912, except for

the parts incorporated into the law written in 1927. Thus

he gave teeth to the law that federal officials had to work

with. Citing the numerous railroad case hearings involving

the Interstate Commerce Act, the judge laid to rest the



83

argument that if a radio station's signal was truly

intrastate it was not subject to regulation.

Paul Gregg, in his testimony in the Allison hearing,

had envisioned every locality in the United States having

its own twenty five watt radio station, and all stations

using the same frequency. This, he said, would eliminate

any interference with other, more powerful stations. On

the surface the suggestion appears to be sound, but upon

reflection, if the radio stations were to be unlicensed

and brought about because of a particular cause, who was

to stop a second crop of unlicensed stations with a cause

of their own. Regulation would be necessary or chaos would

be the end result.

Impact of the Decision

The decision of Judge Kennerly was necessary for the

future of broadcasting in the United States. When

United States v. Gregg et al. was heard, the only means

of broadcasting commercially was by amplitude modulation

(AM). During the investigations and testimony, several

times FRC inspectors stated that under certain circumstances

no AM radio signal was truly intrastate. Because AM

signals are highly reflective at night in the atmosphere

and because it travels in ground waves, it is difficult

to control.



84

With the advent of frequency modulated (FM) radio in

the future, and television, the decision of the judge and

the court cases he cited gave the federal government the

strength it needed to regulate the broadcast industry.

Depending upon the viewpoint, this was indeed fortunate,

because FM radio signals are line-of-sight and so an FM

radio station's coverage is totally dependant on the

height of the antenna, the terrain, and signal strength.

The limitations are more inherent than AM radio and

low-powered FM radio stations could very easily be

intrastate at all times. But because of the powers given

in United States v. G et al., and other decisions

consistent with the case, unlicensed FM radio stations

apparently have not been a problem.

Conclusions

There may have been some benefits because of the

unlicensed radio stations. Several times, during

testimony, unlicensed operators said they had been told

that Texas had met or exceeded its quota. The quota system

was eliminated shortly after the largest wave of unlicensed

stations subsided. As a result, no operator could argue

that he went on the air illegally because he knew he would

not be granted a license even if he were able to meet

government requirements.

One of the forces behind the unlicensed stations was

the need for radio stations to serve local communities.



85

The local community's needs were barely being met by the

signals of a radio station that may have been one thousand

miles away and available only at night. Local communities

needed to have at least some stations that knew what the

local needs were.

Profit was an incentive for the unlicensed radio

station operators. Certainly not all of the stations went

on the air for noble reasons. There were the fly-by-night

operators, moving from city to city, staying one step

ahead of federal officials. Service, however, still seemed

to be a force and the few witnesses whose testimony is

available for review appear to have welcomed a local radio

station. If there was a common bond among the unlicensed

station operators the profit and service motives would be

the most logical bonds. Except for the Texas Independent

Radio Advertising Association, the unlicensed operator was

an independent.

The decisions rendered in the cases were consistent

with those in other parts of the nation. Federal Radio

Commission reports indicate that its efforts to eliminate

the operators was quite successful. The E. J. Turner case,
in which the defendants were found not guilty, was an

exception. Had the presiding judge allowed more latitude

for the jury, a guilty verdict may have been returned too,

just as in the other cases.



86

Judge Kennerly, in his written decision on the

"Voice of Labor," illustrated how consistent the guilty

verdicts or injunctions were in stopping unlicensed radio

stations. His opinion lists more than one dozen decisions

made in less than a decade. Many of the decisions he cited

involved railroad companies, but using these decisions along

with the available court cases involving radio, he gave a

convincing argument why the federal government had the right

to regulate radio, even if it was intrastate.

A question raised by the defendants that was not

addressed by Kennerly was the definition of "borders" in

the Radio Act of 1927. Perhaps the question did not need

answering because those who claimed the law was vague on

this point were perhaps attempting to only muddy the issue.

There really seems to be little doubt that the borders were

those of Texas, no matter which state it was adjacent to.

Except for Curry Jackson, all of the unlicensed operators

were accused of interfering with signals of radio stations

coming into Texas, so the question was probably moot.

A second question raised by several defendants dealt

with the means to monitor the unlicensed stations. Judge

Kennerly answered this question to a certain extent when

he noted the use of the Coast Guard cutter "Saranac" to

monitor the "Voice of Labor" at sea. The judge did not

state whether or not an unlicensed station's signals had to

be heard on a receiver available to the public, but he did



87

note that a signal had to be heard under normal conditions.

The implication appears to be that the receiver should be

similar to that available to the public.

The case of United States v. Gregg et al. was

necessary in developing the legal legacy of radio law. The

development of the law needed cases such as United States

v. Gregg et al., FRC v. Nelson Bros. Bond & Mortgage Co.,

and General Electric Co. v. FRC. The cases were necessary

to define the shades of gray perceived by radio station

operators. As in United States v. Gregg et al., the

intention of some unlicensed operators was good, but even

low-powered stations on one frequency for a community could

not be an exception. Regulation was necessary to avoid

chaotic conditions such as those that occurred in the years

prior to the Radio Act of 1927.

Suggestions for Future Study

There are possibilities for future studies in the case

of unlicensed radio stations. Many other states had

unlicensed stations begin operations about the same time

as Texas, so these cases could be reviewed as to their

reasons for going on the air. The study could include

what actions were taken to eliminate them and were federal

officials as active in their control as in Texas.

Another study could be made as to the existence of

unlicensed stations in the 1980's. Are there any now,



88

particularly in areas such as New York City where the

population is highly fractionalized and perhaps believes

it is not being served by the traditional radio stations?

Other considerations for suggestions: what impact did

the unlicensed radio stations have in the granting of new

licenses once the quota system was eliminated; were

communities that had an unlicensed station more likely to

have received a licensed station than those communities

who did not?

The unlicensed radio station operator may have been a

rogue at times, but often he was also a concerned citizen.

In all, though, he was an entrepreneur who saw an

opportunity when there was one and tried to make it work.



BIBLIOGRAPHY

Books

Head, Sydney, W. Broadcasting in America. 2nd ed.,
Boston: Houghton Mifflin,~1972.

Kahn, Frank, J., ed. Documents of American Broadcasting.
New York: Appleton-Century-Crofts, 1968.

Krasnow, Erwin G. and Longley, Lawrence D. The Politics ofBroadcast Regulation. New York: St. Martin's Press,
1973.

Lichty, Lawrence W. and Topping, Malachi C., ed.
American Broadcasting. New York: Hastings House,
1975.

Articles

"18 Named in Suit Against Broadcast 'Outlaws' in Texas,"Broadcasting, (September, 1933), 32.

Herring, E. Pendleton. "Politics and Radio Regulation,"
Harvard Business Review, 2 (January, 19357, 169.

"Institute News and Radio Notes: New Orleans Section,"Proceedings of the Institute of Radio Engineers, 22
(February, 1934), 141.

"QRD? QRD? ARD?" Radio News, 15 (January, 1934), 436.

"Relentless Drive on Texas 'Outlaws' Promised as Dalrymple
Aids Prosecution," Broadcasting, (December, 1933), 18.

"60 Texas 'Outlaws' Face Prosecution," Broadcasting
(July, 1933), 14.

Reports

"Investigating Unlicensed Texas Stations," NAB Reports,April, 1933.

"NAB Protests Unlicensed Stations," NAB Reports, June, 1933.

89



90

"Prosecute Texas 'Air Pirates," NAB Reports,
September, 1933.

"Report of the General Counsel," Sixth Annual Report of the
Federal Radio Commission to the Congress of the
United States for the Fiscal Year 1932, Washington,
1932.

"Report of the Acting General Counsel," Seventh Annual
Report of the Federal Radio Commission to the Congress
of the United States for the Fiscal Year~133,
Washington, 1933.

"Unlicensed States Prosecuted," NAB Reports, December, 1933.

Public Documents

5 F. S. 848 (SD Texas 1934).

31 F . (2d) 448 (ND Ill 1929).

31 F. 630 (App. D. C. 1929).

53 S. Ct. 627 (1933).

United States v. Dr. Henry Clay Allison.

United States v. Dr. Henry Clay Allison.
(ND Texas 1933).

United States v. Dr. Henry Clay Allison.
No. 12, 780 (ND Texas 1933).

United States v. Dr. Henry Clay Allison.
No. 15, 780 (ND Texas 1933).

United States v. Dr. Henry Clay Allison.
(ND Texas 1933).

United States v. Dr. Henry Clay Allison.
(ND Texas 1933).

United States v. Dr. Henry Clay Allison.
Verdict, 5689 (ND Texas 1933).

United States v. Dr. Henr Clay Allison.
Jury, 5689 (ND1933

780 (ND Texas 1933).

Docket, 5689

Government Exhibit

Government Exhibit

Indictment, 5689

Testimony, 780

Motion to Annul

Verdict of the



91

United States v. Fred D. Bitterman and Albert Howard Cox.Indictment, 3115 ~(WD Texas 1933)

United States v. Fred D. Bitterman and Albert Howard Cox.Judgment, Sentence and Order, 3115 (WD Texas 1933).

United States v. Fred D. Bitterman and Albert Howard Cox.Oral Charge to Jury, 3115 (WD Texas 1933).

United States v. Paul E. Gregg,
600 (SD Texas 19353.

United States v. Paul E. Gregg,
Answer, 60 (SD Texas 1933

United States v. Paul E. Gregg,
(SD Texas 1933).

United States v. Paul E. Gregg,
(SD Texas 1933).

United States v. Curry Jackson.
1937)

United States v. Curry Jackson.
1328 (ND Texas 1933)7

United States v. Curry Jackson.
1328 (ND Texas 1933)7 

United States v. Curry Jackson.
1933).

et al. Bill of Complaint,

et al. Defendant's Original

et al. Opinion, 600

et al. Testimony, 600

Indictment, 1328 (ND Texas

Motion to Quash Indictment,

Plea to Bar Prosecution,

Subpoena, 1328 (ND Texas

United States v._ E. J. Turner, Mrs. E. J. Turner andDick Saye. Indictment, 643 (ED Texas 1933).

United States v. E. J. Turner, Mrs. E. J. Turner andDick Saye. Motion to Quash Indictment7, 643(ED Texas 1933).

United States v. E. J. Turner, Mrs. E. J. Turner andDick Saye. Plea to Bar Prosecution,~ 643(ED Texas 1933).

Unpublished Materials

The Institute of Electrical and Electronic Engineers, Inc.Letter to Mac R. Aipperspach, December 28, 1981.



92

E. J. Turner. Letter to District Attorney. United Statesv. E. J. Turner, Mrs. E. J. Turner and Dick Saye.7 3 (ED Texas 19337November 5, 1933.

Watts, John J. Letter to Judge Wm. H. Atwell. United Statesv. Curry Jackson. 1328 (ND Texas 1933).

Newspapers

"'Bootleg Radio Stations Will Be Confiscated," DallasMorning News, May 5, 1933, Sec. 2, p. 1.

"Bootlegging Radio," Editorial, Dallas Morning News,May 10, 1933, Sec. 2, p. 2.

"Chiropractor Found Guilty in Radio Case," Houston
Chronicle, December 13, 1933, p. 11.

"Denton Radio Case Is Lost," Sherman Daily Democrat,
November 28, 1933, p. 9.

"Denton Radio Trial Opens," Sherman Daily Democrat,
November 27, 1933, p. 7.

"Federal Officials Waging Campaign on Bootleg Radio,"Dallas Morning News, November 20, 1933, p. 8.

"Former Pro Chief Gets Radio Commission Job," Dallas
Morning News, November 15, 1933, p. 5.

"Have a Simile on Major Dalrymple, Federal Attorney,"
Sherman Daily Democrat, November 28, 1933, p. 7.

"Hundred Stations Violating Radio Rules In Texas,"
Dallas Morning News, December 5, 1933, p. 2.

"Illegal Broadcasting Offensive Is Launched," Fort WorthStar-Telegram, August 26, 1933, pp. 1-2.

"Jury Acquits In Denton Radio Case," Denton RecordChronicle, November 28, 1933, p. 1.

"Judge Defers Sentences In Radio Trial," Daily TimesHerald, November 21, 1933, p. 5.

"Labor Voice Radio Station Case Studied," Houston Chronicle,November 24, 1933, p. 13.

"Labor Voice Radio Station Is Enjoined," Houston Chronicle,January 11, 1934, p. 1.



93

"19 Are Charged With Radio Act Violations," Fort Worth
Star-Telegram, August 23, 1933, p. 2.

"Permanent Silencing of KYRO Recommended," Fort Worth
Star-Telegram, November 22, 1933, p. 8.

"Plead Not Guilty In City Radio Case," Denton
Record-Chronicle, November 27, 1933, p. 4.

"'Prohibition Law Killed as 36 States Vote Wet,"
Dallas Morning News, November 8, 1933, p. 1.

"Radio Board Chiefs Here," Daily Times Herald,
November 19, 1933, Sec. 2, p. 1.

"Radio Chairman Due," Fort Worth Star-Telegram,
August 24, 1933, p. 5.

"Radio Control," Editorial, Dallas Morning News,
December 12, 1933, Sec. 2, p. 2.

"Radio Inspectors Go After Outlaws," Daily Times Herald,
April 26, 1933, p. 11.

"Radio Music Program for Denton Children," Denton
Record-Chronicle, March 10, 1933, p. 4.

"Radio Stations Inspection Due," Fort Worth Star-Telegram,
August 21, 1933, p. 3.

"'Several Illegal Radio Stations Unearthed by Federal
Official," Dallas Morning News, August 23, 1933,
Sec. 2, p. 1.

"Twelve Texans Charged In Illegal Radio Cases," Dallas
Morning News, September 8, 1933, p. 3.

"Unlawful Radio Stations Trailed," Dallas Morning News
April 26, 1933, Sec. 2, p. 5.

"Unlicensed Radio Stations To Feel Government's Rule,"
Dallas Morning News, August 27, 1933, p. 12.

"Unlicensed Radio Station Operator At Abilene Jailed,"
Daily Times Herald, November 18, 1933, p. 1.

"Violating Radio Act Is Changed," Denton Record-Chronicle,
May 10, 1933, p. 8.


