
3lct

A CRITICAL ANALYSIS OF NEWSPAPER DEVELOPMENT IN TAIWAN

SINCE THE LIFTING OF MARTIAL LAW

THESIS

Presented to the Graduate Council of the

University of North Texas in Partial

Fulfillment of the Reguirements

For the Degree of

MASTER OF ARTS

by

Yu-Jen Chen, B.A.

Denton, Texas

August, 1993



Chen, Yu-Jen, A Critical Analysis of Newspaper

Development in Taiwan Since the Lifting of Martial Law.

Master of Arts (Radio/Television/Film), August 1993, 91

pages, bibliography, 91 titles.

This study reviews the changes in Taiwan's newspaper

industry during its current period of transition.

Contemporary newspaper development in Taiwan after the

lifting of martial law in July 1987 is evaluated in relation

to transformations in the newspaper marketplace,

journalistic practices, labor relations, and freedom of

expression.

This study concludes that changes in Taiwan's newspaper

business are closely related to changes in the country's

political atmosphere. The lifting of the Ban of Newspaper

brought freedoms for which journalists had fought for

decades; however, journalistic quality has not improved at

the same speed. Changes will continue in the journalism

industry; whether it grows in a healthy way is a topic for

future study.



TABLE OF CONTENTS

Page

CHAPTER

I. INTRODUCTION............... ......... ......

Problem
Purpose
Limitation of the Study
Methodology
Review of Literature
Definition of Terms
Organization of the Study

II. BACKGROUND.................................... 8

Economic Background
Journalistic Background

III. THE NEW ERA.....................................28

Registration Increase
The War Without Gunfire: Recruitment
Current Status of Major Newspapers in Taiwan

IV. SUMMARY.........................................73

BIBLIOGRAPHY.............................................77

ii



CHAPTER I

INTRODUCTION

The mass media monitor society, mirror social

phenomena, and reproduce messages. History, cultural

heritage, form of government, and the nature of the economic

system act as factors that affect the look of the mass

communication system in each specific national or regional

application.

Taiwan's unique political background has conditioned

the course of its communication development. The government

announced a mobilization order in 1942, and the entire

country entered the so-called "Time of Emergency" period

while the civil war between the Communists and the

Nationalists became worse. During 1948 the Kuomintang

government instituted martial law in Taiwan, and in 1949 the

government of the Republic of China lost the war and

retreated from the mainland to the other side of the Strait.

Taiwan, plus the islands of Quemoy and Matzu, became the

only domain of the Kuomintang government. The Communists

attempted to extinguish the Nationalists by bombing the

islands heavily during the early 1950s, planning to replace

KMT authority and become the only party in the country.



2

While defending the island against mainland China's attack,

the government had to defuse the severe conflicts that

erupted between the native Taiwanese, who migrated to the

island centuries earlier, and the mainlanders, who had just

moved in. In order to maintain political stability and

social order, the government, based on the declaration of

martial law, instituted a few tentative articles to cope

with the situation. This edict restricted forms of

communication that the government believed were capable of

creating subversion, including publication, broadcast,

political congregation, and institutional organization.

In addition to martial law, the Publishing Law

Execution Bylaws and the Publishing Law, promulgated

respectively in 1942 and 1958, also hindered the development

of Taiwan's newspapers by limiting the number of published

pages and publishing plants available to each existing

newspaper and by preventing the establishment of new papers.

This has been known as the "Ban of Newspaper" that for

decades stifled the growth of Taiwan's newspaper business

and journalistic practice.

This situation changed as the result of a decision by

the late president Chiang Ching-Kuo who revealed his plan

for abolishing martial law and deregulating the

establishement of political parties to the president of

Washington Post, Mrs. Katharine Graham, on October 8, 1986.

He believed that in order to meet the needs of a new era, it



3

was necessary to do so. Consequently, on July 15, 1987 the

martial law was annulled.

Through a knowledge of Taiwan's political and newspaper

background, one may better understand the present status of

this industry and the problems it has been confronting.

This study analyzes contemporary newspaper development in

Taiwan since the lifting of martial law.

Problem

The problem of this study is to evaluate contemporary

newspaper development in Taiwan after the lifting of martial

law in July 1987.

Purpose

The purposes of this study are (1) to provide a

perspective by which one may understand the contexts in

which newspapers operate in Taiwan, (2) to describe the

structure of Taiwan's newspaper industry, and (3) to examine

current problems of Taiwan's papers.

Limitation of the Study

The study examines Taiwan's recent newspaper

development as a whole. Changes in each individual

newspaper are not discussed. However, examples will be

cited.

Methodology

This study takes the form of historical and descriptive



4

analysis. Major sources include books, periodicals,

newspapers, government documents, and interviews with

Taiwanese newspaper personnel and journalism scholars.

Questions considered include: the effects of the lifting of

martial law on the development of newspapers; whether the

overall newspaper quality has been improved in the post-

martial law era; whether journalism personnel's practices,

working attitude, and professional ability have changed

during this period; whether competition among newspapers

during the new phase is healthy and normal; problems

newspapers are facing now; changes in distribution

procedures; readers' reactions to the so-called chaos

period; and what press regulations are needed.

Review of Literature

The study of Taiwan's recent newspaper development has

been very limited and is restricted primarily to other

graduate theses. Most of the theses completed in Taiwan

pertinent to the press deal with a specific newspaper and/or

a particular news event, instead of observing the overall

phenomenon. "Analysis of Editorials of Economic

Newspapers," by Wan Tseng, National Chen Chih University,

1988, focuses on the editorial policy of the Economic Daily

and Commercial Times; "Analysis of Information News Trend in

Major Newspapers," by Fen Chu Ten, National Chen Chih

University, 1987, studies the new trend of most of the



5

newspapers in reporting information news; "Analysis of

Journalists' Attitude toward Press Medium," by Wen Ping

Chang, National Chen Chih University, 1988, analyzes how

press personnel see this medium. Another thesis written by

Sunwoo Nam, "A Comparative Study of Freedom of the Press in

Korea, Taiwan, and Philippines in the 1960s, University of

Wisconsin, 1969, is a useful source of background material

but is understandably out-of-date. International Press

Institute Reports, September 1963 and November 1964, also

have some information regarding Taiwan's press situtation;

however, those articles were released in the mid-Sixties and

are no longer precise enough to describe its current status.

Definition of Terms

For the purpose of this study, the following

definitions will be helpful:

Import Substitution: The early phase of Taiwan's

economy, from 1950 to 1962; major economic transactions

involved the importing of materials for argriculture and

basic needs.

External Orientation: The second phase of Taiwan's

economy, from 1963 to 1980; product export dominated the

economy. Taiwan's experience turned into a "miracle" during

this period.

Take-off: According to Professor W.W. Rostow, after a

country's net investment comprises more than 10 percent of



6

the national income, the country can be regarded as having

satisfied the necessary condition for "take off."

Living-room Factory: Family businesses during the

Sixties and Seventies which could not afford to buy or lease

a factory manufactured products in the family home. This

small-to-medium-sized enterprise is the root of Taiwan's

economy.

Ban of Newspaper: This regulation, promulgated by

Administrative Yuan in 1951, prevented the establishment of

new papers and restricted the number of published pages and

publishing location of each existing newspaper.

Party Newspaper: Papers which reflect the perspective

of a particular political party. Central Daily is a good

example; run by the Kuomintang, it reflects the government's

opinion. The Minchin Daily is the paper associated with the

Democratic Progressive Party. This type of newspaper may or

may not get financial support from the party it speaks for.

The Chaos Period: The first year after the lifting of

Ban of Newspaper, in which competition among newspapers was

out of control, and the quality of journalistic practice and

journalists' morale dropped sharply. Many readers refused

to buy newspapers because it was widely believed that papers

were making news rather than reporting it.

Direct Jurisdiction City: A speical municipality under

the direct jurisdiction of the central government like a

province. There are 13 Direct Jurisdiction Cities, Taipei



7

and Kaohsiung are two of them.

Subsidiary Pages: Soft news pages, a main part of

today's newspaper, which contain various information such as

arts, fashion, entertainment, cultural activities, medical

knowledge, consumer information, cooking, gardening, travel,

and counselling.

Daily: Papers printed during midnight and published in

the morning.

Evening Paper: Papers printed in daytime and published

in late afternoon.

Organization of the Study

The study is organized into four chapters. Chapter I

involves the mechanics of the study: statement of the

problem, purposes of the study, limitation of the study,

methodology, review of literature, definition of terms, and

organization of the study. Chapter II describes the

background of Taiwan's society, economy, and newspaper.

Chapter III contains a discussion of the current problems

the press is confronting. Chapter IV summarizes and draws

conclusions.



CHAPTER II

BACKGROUND

By the end of the 1940s, the Republic of China had

suffered nearly four decades of political instability.

Following the collapse of the Ching Dynasty in 1911, China

experienced years of internal political strife created by

regional military cliques, or warlords. When the country

was finally consolidated under Chiang Kai-Shek's Nationalist

(Kuomingtang) Government in the mid-1930s, China was invaded

by Japan in 1937.

From 1895 through World War II, Taiwan itself was in

the hands of the Japanese. According to most estimates,

allied bombing destroyed between 40 and 50 percent of

Taiwan's industrial infrastructure.

At war's end, the bitter civil war between the

Nationalists and the Chinese Communist Party (formed in

Shanghai by Mao Tze-Tong during the early 1920s with the

assistance of the Soviet Union), which flared initially

before the Japanese invasion, began again in earnest. In

1949 the Nationalist Government was forced to leave mainland

China and established itself on Taiwan. Few nations in this

century have suffered as much devastation as the Chinese in

terms of social and economic destruction and dislocation

8



9

caused by internal and extenal warfare. During the war,

inflation was out of control and the economy slumped

dramatically.

During the early phase of the Nationalist Government's

administration on Taiwan, major tensions between the native

Taiwanese who had migrated to the island in the past and the

mainlanders who had just moved to Taiwan erupted so

frequently that the government had to use force at times to

put down the conflicts. To seek a foundation for stable

development was the number one task of the Kuomintang

government after it retreated to Taiwan. The former

Director-General of the Government Information Office, Dr.

Shaw Yu-ming, pointed out that "[t]he government of ROC on

Taiwan has never sought to achieve economic progress at the

expense of political and social stability."1

Political stability is one of the key elements that has

enabled the subsequent development of Taiwan's economy, as

Yuan-Li Wu has argued:

"...given the proper domestic environment and
incentives and certain external economic conditions,
self-sustained economic growth in a stable political
environment is entirely possible even in an island
economy that is heavily populated, poorly endowed with
natural resources, and subject to severe hostile
international pressures."2

Yu-Ming Shaw, Beyond the Economic Miracle (Taipei: Kwang
Hwas Publishing Company, 1990), 19

2 Yuan-Li Wu, Becoming An Industrialized Nation, ROC's
Development on Taiwan (New York: Praeger, 1985), 3



10

In addition to its pursuit of political stability, the

Taiwanese government has demonstrated an economically

interventionist character internally ever since 1949. K.T.

Li said in his book on Taiwan's development that government

policy is defined as "intervention or involvement in the

functioning of the market system."3 In fact, many scholars

consider "the government's effectiveness in formulating and

implementing appropriate policies to be an indispensable

ingredient"4 in Taiwan's successful development because

those policies map out the direction of the kind of market

economy desired, and are enormously important to both public

and private businesses as far as the national priority is

concerned.

The 1950s was the infant period, both politically and

economically, of Taiwan's development, during which the

island was extremely dependent on foreign aid received from

the United States in the form of direct grants and military

aid. The U.S. provided a major share of the total imports

needed by the whole country, and also supplied defense

material to forestall the Communist Chinese claim that

Taiwan would be restored to the mainland by force.

During the so-called import-substitution period, the

3 K.T. Li, The Evolution of Policy Behind Taiwan's Development

Success (New Haven: Yale University Press, 1988), 29

4 M. Shahid Alam, Governments and Markets in Economic

Development Strategies, Lessons from Korea, Taiwan, and Japan (New

York: Praeger, 1989), 3



11

50s, most of the imports were raw materials for agriculture

and basic industries, such as food processing, textiles, and

footwear. At that time, certain measures fulfilled in the

government's land reform efforts did lay a solid foundation

for a successful agricultural industry, including a

reduction of farm rent, sale of public land, and the land-

to-the-tiller program.'

Taiwan's cheap and better-educated labor force and the

Chinese spirit of industriousness instituted the basic

framework of early economic development. Aided by the

government's other policies, such as currency reform,

interest rate reform, and foreign exchange reform, the

economy gradually marched into a more stable stage in the

late 1950s, and since then a big share of Taiwan's economic

activity shifted from import to export trade.

The government's decision moving the economy through

labor-intensive export industries (e.g., textile, food

processing, footwear) during the late 1950s and early 1960s

was not an easy one, because both the inward- and outward-

looking policies were not optimistic. The domestic market

was too small and too saturated to guarantee sustained

growth, and the foreign market's availability was uncertain.

However, because the government urgently needed foreign

s Shirley W.Y. Kuo, Gustav Ranis, and John C.H. Fei, The
Taiwan Success Story: Rapid Growth with Improved Distribution in
the Repubic of China 1952-1979 (Boulder, Colorado: Westview Press,
1981), 49



12

exchange earnings to finance import capital, the export

promotion strategy was adopted. Imports heavily financed by

U.S. aid had decreased to 10 percent of total imports by

1964, one year before the aid was terminated, down from more

than 40 percent in 1957.6 Agricultural surplus made more

room for the development of export trade, which centered on

light manufacturing industries, and inevitably provided more

nonagricultural employment opportunities. Due to the large-

scale expansion of the export market, Taiwan's economy

approached the "take of f" stage in 1963.7

Many consider that Taiwan's "economic miracle"

essentially resulted from selecting the right strategy.8

Li has suggested that "the experience of Taiwan indicates

that the requirement of good policy is, in large part, to

move through time unmistakably in the general direction of

liberalization."9  The structural transition from import-

substitution to export-orientation strongly encouraged the

emergence of the small-and-middle-sized manufacturing

businesses, which started as "living-room factories" in the

early 1960s and dominated Taiwan's export trade throughout

6 Ibid., 25

' Walter Rostow, The Stages of Economic Growth: A Non-
Communist Menifesto (Cambridge: Cambridge University Press, 1960),

8 Cal Clark, Taiwan's Development (New York: Greenwood Press,

1989) , 174

' Li, Policy Behind Taiwan's Development Success, 23



13

the Sixties and the following decade. Exports of

agricultural products decreased from 92 percent of total

exports in 1952 to 9 percent in 1979, while exports of

industrial products increased from 8 percent to 91

percent .

During the 1970s, more capital- and skill-intensive

industries, such as petrochemicals, metals, and machinery,

increased relatively. By the time of the termination of

U.S. aid, Taiwan was almost on its own in terms of

supporting the whole country's basic needs and blueprinting

its development stages, which advanced from agriculture to

light manufacturing industry, and within industry, from a

labor-intensive mode to more advanced technological areas.

The government's Ten Major Projects, including six

transportation projects, three heavy industry projects, and

one nuclear power generation project, began in 1973. These

public sector construction projects not only met their

designated objectives, but also served as an important

stimulant to the domestic economy by generating numerous job

opportunities and absorbing private sector investment.

While the economy was growing, two oil crises occurred

in the mid and late Seventies. In addition to dealing with

the worldwide economic problems caused by the oil crises,

Taiwan also had to face a series of political frustrations,

10 Kuo, Ranis, and Fei, Taiwan's Success Story, 23



14

such-as losing its seat in the United Nations and in most

international financial and political institutions

(including the World Bank, the World Health Organization,

UNESCO, the International Atomic Energy Agency), and losing

the diplomatic recognition from a majority of nations,

including the United States.

The United States' switching its official recognition

from the Republic of China to the People's Republic of China

in 1978 not only brought an unimaginable impact to the

morale of the people on Taiwan, but also placed the nation

in a political limbo. As a result of these setbacks, the

ROC authority was forced to reorganize the structure for

managing its international affairs, including establishing

less than official forms of diplomatic and consular

representatives, and to find alternative means to continue

its international business transactions.

Fortunately, neither the economic nor the political

stability of the nation was eroded by the outflow of capital

from Taiwan caused by the gloomy political future. Instead,

the flow of direct investment from abroad considerably

increased a few years later when the island proved itself to

be an ideal investment environment.

It was understood by most economists in Taiwan that the

only way to increase the competitiveness of ROC products was

through advancement in technology and the industrial

structure, so as to produce and export higher quality and



15

more sophisticated products which utilized more skilled

labor and less unskilled labor. The government made every

possible effort to transform the labor-intensive light

industries into skill-intensive heavier industries during

the late Seventies and early Eighties in order to keep up

with the competitiveness in the international market.

Special institutions were established to accelerate the

development of high tech products. Take the Hsinchu

Science-based Industrial Park, for instance. Founded in

1980, it was the first organization of its kind in Asia,

exclusively designed for high technology indsutries,

propelling and serving Taiwan's high technology activities

and development. In the park, a number of scientific

research institutions are engaged in the development of

industries, such as electronics, computer systems, precision

instruments and high tech materials. Other "think tanks,"

like the Industrial Technology Research Institute, founded

by the Ministry of Economic Affairs; China Productivity

Center, sponsored by the government as well as industries;

and China Technical consultants were set up for the purposes

of carrying out basic research projects for industries,

offering technology to local firms, promoting better

management, supplying industrial information and services,

providing managerial and technological training, and

prompting productivity. The government's commitment in

raising the level of high tech has been manifested in the



16

fact that "Taiwan has taken greater interest than most

developing countries in providing technical and market

information to private economic agents. "11

A recent issue of the Free China Journal reports that

"Digital Equipment Corp. of the U.S., enticed by the fast-

growing and versatile infrastructure of Taiwan's information

industry, has announced plans to upgrade its operations on

the island by basing its worldwide personal computer design

and production center here. "12  The development of

Taiwan's technology has already led the economy to an

internationally favorable identity; as the Far Eastern

Economic Review points out, Taiwan firms, with their

"significant technological expertise," are leading the way

toward brand-name recognition.'3  The U.S.-based Wharton

Economic Forecasting Associates also predicted late last

year that the island's economic growth rate will be the

highest of the Four Little Asian Dragons by 1993. Even the

world economic tycoon, Japan, is worrying that it will fall

behind in the technological competition with these four

little countries, Hong Kong, Korea, Singapore, and Taiwan,

by the year of 2000. "Japanese firms have long feared their

" Alam, Governments and Markets in Economic Development

Strategies, 61

12 Allen Pun, "Digital Bases Worldwide Computer Center in ROC, "
The Free China Journal 9 (March 1992):1

13 "Taiwan Erases 'Workshop' OEM Label as Know-how Technology

Expand," The Free China Journal 8 (October 1991): 8



17

Asian counterparts' price competitiveness, but a new threat

is their fast-developing technology," says Ryuei Shimizu,

professor of business administration at Keio University in

Tokyo.14  Many economic analysts from abroad give high

marks to Taiwan's economic vitality. Beyond this rapid

internal economic development, Taiwan's government has

indicated its willingness to share the nation's hard-earned

wealth with needy, friendly countries through the Republic

of China's own US$1 billion International Economic

Cooperation Development Fund.15

The improved economic and political situations

undoubtedly upgraded the living standard of the average

Taiwanese citizen. The state has been moved forward by

endless business activities and extensive contacts with the

outside world, and channels of communication in both public

and private sectors have come to play an indispensable role

in the people's daily life. As a result, the demand for

information, ranging from billion-dollar computerized

transactions to the living room entertainment provided by

the mass media, has immensely increased, and so has the

public's dependence on these resources.

The development of the economy stimulated the quantity

"4 Konosuke Kuwabara, "Asia's 'Tigers' Will Pounce," Japan

Economic Journal printed in World Press Review 36 (December
1989) :22

'5 "ROC's Stake in Europe Growing," The Free China Journal 8
(October 1991) :6



18

and quality of Taiwan's communication industries, and the

nine-year mandatory education system further improved the

literacy of the public. Accelerating economic progress

propelled the emergence of specialized newspapers,

magazines, television, and radio stations in the Sixties and

Seventies. The Taiwanese mass media grew with the economy

as a whole. The island's daily newspaper circulation of

710,000 in 1960 increased to 3,500,000 by 1980, one copy for

every five people .16

In his book on journalistic practices in developing

nations, Lloyd Sommerlad says that the dissemination of news

and information is by no means the only objective of the

press in developing countires;17 this alludes to the fact

that the daily newspaper's potential power for political

indoctrination, has never been neglected in the two Chinas.

Both the mainland Chinese and the Taiwanese government have

a history of strict control of the mass media, which each

party sees as an absolutely vital part of its information

arsenal for as long as the severance exists.

In mainland China, an authoritarian country with a

controlled economy and media under official direction, the

primary aim of the press is also that of the whole

16 ROC Journalism Yearbook, Taipei Journalist Association

(Taipei, 1981) , 17

17 Lloyd Sommerlad, The Press in Developing Countries (Sydney:

Sydney University Press, 1966), 55



19

administration system, which is to persuade the public of

the government's particular viewpoint; as Lloyd Sommerlad

says, "[t]he press in mainland China is one of the very

powerful instruments used by the authorities for the purpose

of mass persuasion."""

Taiwan's press freedom has been seriously debated ever

since the Nationalist retreated to the island. Starting in

1951, the government stopped issuing licenses to applicants

who intended to publish a newspaper. Reasons given were

that Taiwan's paper market had reached its saturation point

and that the whole country was saving material, including

pulp, to strengthen its sustaining ability. The regulation

promulgated by Administrative Yuan prevented the

establishment of new papers and restricted the number of

pages and the publishing location of each existing

newspaper. This order has been known as the "Ban of

Newspaper" and has handicapped Taiwan's newspaper

development for thirty-six years.

Although there was no official censorship of the mass

media before 1987, the country's politically sensitive

status did provide an opportunity for the government to

authorize the police and certain agencies to prohibit or

suspend the distribution and circulation of newspaper and/or

other types of publications that have divergent political

18 Ibid., 9



20

stands. Critics from both overseas and domestic sources

have questioned whether there is real press freedom in

Taiwan.

Late president Chiang Ching-kuo's liberal

administration on Taiwan served as a landmark in Chinese

history, although his father, Chiang Kai-shek, was honored

as one of the makers of Taiwan.'9  In order to push

political development to match the economic progress, Chiang

Ching-kuo had long planned the procedure untying the

existing restrictions that handicapped the country's

improvement, and announced the lifting of martial law on

July 15, 1987. Before this announcement, Prime Minister Yu

Kuo-Hua had already instructed the Government Information

Office in February to reconsider the issues of newspaper

registration and the page limitation and to establish a new

set of regulations that would be more appropriate for the

industry in the new environment. 20  On December 1, 1987 the

GIO formally announced the abolishment of the "Ban of

Newspaper" effective January 1, 1988. This meant that new

papers could be established without any restrictions on

published pages or facility location.

The "Ban of Newspaper" in fact included three

restrictions: no new registration certificates to establish

19 William G. Goddard, The Makers of Taiwan (Taipei: China

Publishing Co., 1963), 144-163

20 Executive Yuan Meeting on February 5, 1987 in Taipei.



21

papers were available, papers were limited to three unfolded

pages, and printing facilities had to be located in the same

area the paper was distributed.2 1

During the thirty-six years of the "Ban of Newspaper,"

politicians, scholars, and journalists had questioned the

legitimacy and the necessity of the ban. When asked what

the grounds were, offices concerned always cited four

ostensibly applicable laws. They are as follows:

In the National General Mobilization Order of 1942,

Articles 22 and 23 stated, "After the law is in effect, the

government can, when it is necessary, restrict and stop the

establishment of newspapers and news agencies, and make the

correspondent reports and other printed materials in a

certain form. When it is necessary, the government can

confine people's speech, publication, authorship,

correspondence, congregation, and organization within a

certain limit. ",22

In the Martial Law document of 1948, Article 11 cited,

"Within the area where martial law is in force, the highest

commander has the authorization to carry out the following

duties: stopping petitions for congregation, organization,

and demonstration; suspending speech, lecture, news

21 Tso Chin Chang, "Number of Pages and Licensing of

Newspaper," United Daily News, 13 July 1981, 2

22 Taipei City Hall News Bureau, Publishing and Mass

Communications Businesses Regulation Collections (Taipei: Taipei
City Hall News Bureau, 1982), 107



22

magazine, book, announcement, poster, and other form of

publication that undermines military concerns; dismissing

the mentioned congregation and demonstration petition when

it is necessary."

In the Publishing Law Execution Bylaws, announced in

1952, Article 27 indicated, "During war time, province

governments and direct jurisdiction cities should adjust the

numbers of newspaper and magazine based on economical

principle and central government's order when supplies as

planned paper and other printing materials for

publications. ,23

In the Publishing Law of 1958, Article 27 prescribed,

"Paper and other printing materials should be supplied as

planned by the office in charge according to the actual

need."

Another related regulation restricting newspaper

development was an administrative order, promulgated by

Executive Yuan in June 1951, which stated, "Taiwan's

newspapers and magazines have reached the point of

saturation. In order to economize paper, registrations for

newspapers and magazines should be strictly limited." 24

A brochure, "Questions and Answers Regarding the Ban of

Newspaper," published by Kuomintang's Central Youth Affairs

23 Ibid., 12

2 4 Weichien Shi, Ban (Taipei: Four Seasons Publishing Company,
1981) ,267



23

Commission, carried a similar rationale: ". . .According to

Taiwan's present situation, paper material is in short

supply, the enemy is staring at us with a hostile attitude.

Should the ban be lifted, the shortage would become worse.

Meanwhile, our country is at its most critical moment,

either sustaining or perishing. It is indeed a special

period for the government. For the sake of preventing

malignant competition, disagreement, and permeation of

Communist theory, it should be an indispensable and

applicable measurement to impose certain restrictions 
on the

newspaper industry, thus avoiding an over-saturated

situation. ,,25

The British government had taken over the vast private

newspaper and magazine businesses of Great Britain when

World War II broke out, and "[i]t was up to the government

to decide, in terms of its view of the national interest,

the economic level of press operation."
26 In the context

of post-1945 Taiwan, some argued that the country was still

in what amounted to a state of war, and that the measures

the government took were analogous to those of the British

government.

To sum up from the above-mentioned laws and opinion,

25 Central Youth Affairs Commission, Questions and Answers

Regarding the Ban of Newspaper (Taipei: Central Youth Affairs

Commission), 4-5

26 J. Edward Gerald, "The British Press Under Government

Economic Controls," Journalism Quarterly 32 (Fall 1955) : 405



24

the government justified the Ban of Newspaper 
for the

following reasons: 1) a shortage of paper and printing

materials, 2) the saturated market, and 3) the fear of the

possibility that newspapers would be used by 
the Communists

as a propaganda tool.

Scholars and journalists have argued that these

official reasons were too weak to justify the long-term

restriction of newspapers, and a significant number of them

have argued that the only concern of the government was its

fear that the medium might fall into the enemy's hands.
27

Some said that the "Ban of Newspaper" in Taiwan was similar

to Singapore's "Subversive Publication Ban" under its

Internal Security Act because the governments had the same

motive -- defending the country against Communist

sabotage.28 However, the Kuomintang government never

admitted this point.

According to the Journalism Yearbook of ROC, there were

31 newspapers in the free China area (including the islands

of Quemoy and Matzu) in 1971.29 That number did not change

until after January 1, 1988.

The "Ban of Newspaper" not only stifled newspaper

27 Chan Lee, "Ban of Newspaper and Its Solution," Journalism

Study 39 (May 1987) : 11

28 Han Su, "Press Freedom in Three Asian Countries, " Journalism

Study 40 (February 1988): 43

29 Taipei Journalist Association, Journalism Yearbook of ROC

(Taipei: Taipei Journalist Association, 1981), 49



25

development for some thirty years, but also greatly

distorted the country's image. After the International

Press Institute's investigation of Taiwan's press freedom in

1960, it reported, ". . .Nationalist China has made no visible

progress towards a free press."
30 Taiwan's journalists and

journalistic scholars were not permitted to join the

International Journalism Association in Tokyo on the basis

that Taiwan still had a lot to learn about press freedom.

This constituted one of the reasons people concerned fought

violently for the abolishment of the ban. A few years

earlier, when the criticism from overseas grew sufficiently

intense, President Chiang Kai-Shek was forced to outline the

conditions for freedom of the press in Taiwan in an

interview, stating that ". . .I understand the importance of

developing fully the provisions in the Constitution of the

Republic of China guaranteeing freedom of speech and freedom

of the press, just as quickly as conditions will permit."
31

It also may be forcefully argued that the "Ban of

Newspaper" was promulgated in the context of an early-1950s

economic and political situation that stabilized and was

overtaken by events long before 1987. Furthermore, since

the number of registration certificates was limited to 31,

30 Albert Axelbank, "The Shackled Press of Formosa, " IPI Report

9 (September 1963): 6

31 Howard R. Long, "Chiang Kai-Shek Outlines Conditions For

Freedom of Press in Formosa," The Quill 46 (July 1958): 8



26

the two dailies with the most financial support, United

Daily News and China Times, kept purchasing the papers with

financial problems to become the dominant dailies in the

industry. The News is part of a media conglomerate that

includes two other daily newspapers, the Economic Daily and

Min Sheng Pao; an evening paper, United Eveniq News; the

English language China Economic News Service; a publishing

company; a bimonthly magazine, China Tribune; two other

magazines, United Monthly and United Literature; and two

newspapers published for overseas Chinese, the World Journal

in the United States and the Europe Journal published in

Paris. The Times is the flagship of an organization that

includes another daily, Commercial Times; an evening paper,

China Times Express; a business monthly; two general weekly

magazines, Times Weekly and Times News Weekly; a publishing

company; a transportation company; and the China Times

Weekly published in New York.
32  Both are family-run

corporations which have transferred ownership and control to

children of the original owners. It has been argued that

this form of ownership, while common in Chinese business

practice, is inappropriate for the mass media, which have

certain obligations in the public sector.

In view of all the negative influences and the

shortcomings the ban had brought to the country and the

32 "The Two Duel," The Commonwealth Magazine (November 1987):

20



27

industry, scholars and journalists have never stopped their

efforts in the past thirty-six years appealing to the

government for a reform that would bring positive 
changes to

the newspaper environment in Taiwan.



CHAPTER III

THE NEW ERA

Long before the formal announcement lifting the "Ban of

Newspaper" on December 1, 1987, intense competition among

newspapers had become obvious. The instruction given by the

Executive Yuan during its early February meeting already

signaled that the ban would be lifted and major changes

would come soon.

The year 1987 was critical not only to Taiwan's

political transition but also to newspaper development. The

number of newspapers had remained at 31 since 1951, but now

the scramble was on. Two newspapers having financial

problem either ceased publication (Min Tzu Evening news) or

were sold (China Daily News). Hence, the total number of

newspapers initially was reduced to 29 in this year. 33

Those with sufficient financial support prepared to

carve out a niche in the new market. The warm-up actions

included massive recruitment of reporters, editors, and

management personnel; attractive offers to lure away

employees of other organizations; the development of on-the-

job training and overseas study programs; importing modern

33 Government Information Office, ROC Publishing Year Book,

China Publishing Company (Taipei, 1989), 91.

28



29

printing facilities and computerizing the type-setting

process; and constructing new buildings to expand current

operations. At this point, the industry had already entered

the early phase of the so-called "Chaos Period."

In order to encourage healthy competition, the

Government Information Office invited professionals and

scholars in late February, 1987, to form a research

committee to determine and evaluate the elements necessary

for successful newspaper operation in the new era, and to

set up the principles that would guide all papers leading up

to the time when restrictions were lifted. By May, the

committee's research proposed guidelines involving the

protection of press freedom, defining the public interest,

avoiding monoply situations, and ensuring healthy economic

development.

The Government Information Office accepted these

principles and gathered representatives of newspapers

nationwide to study the problems each newspaper (including

the will-established ones) was expected to face, and to

discuss possible solutions. After this conference, GIO

announced the lifting of the ban on December 1, 1987,

effective on January 1, 1988. This decision ended almost

four decades of government control over the development of

Taiwan's newspaper industry.

In Taiwan, the newspaper business has long been tied up

with the country's sensitive political situation. The new



30

policy not only meant a new freedom of expression 
and

business practice in the field of journalism,, but also

served as a symbol of a new political atmosphere, a

loosening of government authority (itself with echoes

through thousands of years of Chinese history). Ultimately,

the lifting of the "Ban of Newspapers" may have more impact

on the future of political freedom in Taiwan than on the

newspaper business per se.

As mentioned in Chapter II, Taiwan's press freedom has

been seriously debated ever since the Nationalist retreated

to the island. The government insisted that all newspapers,

being public information media, toe the government line as

far as national security policy is concerned, and it always

defended its position and pointed out that press freedom, as

guaranteed by the constitution, had not been restricted

despite the threat of Communist subversion. The government

said there was no press censorship. In fact, foreign

correspondents were free to send out anything they wanted

to. However, the real threat to Taiwan's free press was the

maze of the laws and regulations (such as the National

Mobilization Law, the National Emergency Edict, the

Publication Law, and Publication Bylaw) journalists had to

watch and the complications they would receive if they

violate the rules. All journalists sentenced and newspapers

suspended in history were charged with sedition or harboring

Communist. During 1950s and 1960s, most newspaper writers



31

deliberately palyed down some vital political issues and

national policies in order to avoid possible supression.

Entering the Seventies and the Eighties, the focus on

Taiwan's political sensitivity gradually shifted to the

development of the economic strength, which indirectly

brought higher defensive power to the island. As soon as

the martial law was lifted in July 1987, all the related

laws became invalid, and all the authorized governmental

institutions that used to convict journalists and suspend

newspapers no longer had control over the industry. The

threat from the fear of violating the rules no longer

existed. The real freedom of press expected for decades

eventually arrived. New papers have come out everyday,

coverage of various protests and anti-government speeches

has become routine. It is a new environment for the

industry, and the development of journalism is having a new

direction.

On the same day of the GIO announcement, Yang Ju-Der,

the president of the Taipei City Newspaper Union, Chang

Chia-Hsiang, the president of the Taiwan Province Newspaper

Career Association, and Lee Jui-Piao, the president of

Kaohsiung City Newspaper Association, made a common

declaration (Taipei and Kaohsiung are Direct Jurisdiction

Cities which are considered equal to a province), stating an

eight-point agreement effective on January 1, 1988. This

agreement designated the real changes for the industry after



32

the lifting of the ban and outlined the rules of the game

for the future:

(1) Point size of the characters in a news story

cannot be smaller than number six or new number

six, but characters for commercial ads are not

restricted to this rule; columns for classified ads

should decrease from the current 32 to 34 columns

per page to 28 or 29 columns, and point size is

enlarged about 15 percent. How big is a number six

character? It's one ninth of an inch. The new

number six character has thinner lines. Most

newspapers have newspapers have been using number

six point characters except the two big newspaper,

which put in more stories and ads by shrinking the

size of the characters.

(2) The maximum number qf pages will be six,

and the minimum will be one. The reason for

picking six is because the printing machine can

only print three pages at a time; it will be most

cost-effective to print six if more pages are

allowed. However, it is not easy for small

newspapers to publish three more pages without

increasing their workforce, including reporters,

artists, and editors. Therefore, each newspaper

will have a flexible choice on the number of pages

of its publication.

(3) The ratio of advertisementsto news stories is

not restricted, since advertisements are part of

newspaper content, and necessary for modern

society. If a newspaper is more salable with more

ads than stories, that is the readers' choice.

(4) The Government Information Office will accept

registrations of establishment of new papers as of

January 1, 1988 without restrictions of the number

of pages.

(5) Two representatives from each of the three

paper associations plus three scholars recommended

by GIO will form a nine-member committee to study

the newspapers' self-disciplinary function. This

committee will not replace the Press Council, but

will study the possibility of authorizing it as a

punitive institution to curb the industry from

violating the rules.

(6) The different editions of each newspaper have



33

to stay as they are now, and cannot increase

although the number of pages increases. Because

the number of pages published is limited to three,

the same newspaper prints different editions with

local advertisements or stories to meet the demand

of the readers in a specific region. This

technique has been employed by almost every

newspaper, and the different editions of one

newspaper have reached as many as 17 pages. This

situation will be prevented from getting worse in

the new era.

(7) Paper price will be cautiously negotiated by

newspaper associations according to pages published

and reported to supervising offices. The initial

recommended prices are four, six, and eight New

Taiwan dollars for papers of one, two, and three

pages respectively. Nine to ten dollars for a

four-page paper, ten to eleven for a five-page

issue, and eleven to twelve for a six-page paper.

(8) An existing newspaper needs to apply for

another certificate if it hopes to distribute and

print in a different place. The paper also needs

to indicate which edition it is on the first
page. 34

The Government Information Office became the sole

supervisor of the newspaper industry after the lifting of

martial law; previously, other offices, such as the Cultural

Affairs Department, police stations, Garrison Command, and

the Information Bureau, were authorized to monitor

newspapers for "anti-government" stories. Due to the

shifting of responsiblities, the Government Information

Office has been charged with overseeing all published

materials in the country, including newspapers, books,

magazines, films, cassette tapes, records, as well as

34 Hong-Chiun Wang, "What has been deregulated?," interview by

Shu-Mei Chen, Sinorama, no.13 (January 1988): 13-17.



34

similar items imported from mainland China. This change has

resulted in an increase in GIO's workforce by 90 employees;

those people are allocated to inspection centers at

airports, harbors, export processing areas, and post offices

nationwide. GIO has continued to experience a manpower

shortage and has been forced to wrestle with out-of-date

regulations and laws.

GIO's currently proposed special projects, presently

under evaluation and discussion by experts and scholars

include a Journalists Law, Approval of Magazine Reporters,

and Reinforcing National Press Council's Function. The

second of these, while not directly involving the newspaper

business, is symptomatic of the current atmosphere of

change. In Taiwan, magazines are not allowed to have

"reporters," although they do have people carrying out

duties such as covering news stories, writing articles, and

conducting interviews. Those people have not had an

identity as reporters since the late 1950s when a group of

"yellow magazines" took the advantage of the medium to

conduct a lucrative business with an emphasis on sex and

crime. This situation helped to prompt a revision of the

Publication Law, through which government administrators

provided a series of warnings, suspensions, and outright

bans to magazines that "spread immorality" to the society.

This revision, executed by Executive Yuan, was based on

Article 23 of Taiwan's Constitution: All the freedoms and



35

rights enumerated in the preceding Articles 
shall not be

restricted by law except by such as may be necessary to

prevent infringement upon the freedom of other persons, 
to

avert an imminent crisis, to maintain social order, or to

advance the public welfare. Hence, magazines could not get

a Reporter's Certificate for those who worked 
for them as

reporters. This restriction has long been protested by the

magazine industry and scholars. It is now eliminated and a

new law is in process.

THE NEW CHANGES

I. REGISTRATION INCREASE

Starting from January 1, 1988, registrations for new

papers and news agencies kept growing. By the end of

October 1988, there were 82 new registered newspapers, 76 of

which were morning papers, and six were evening papers. By

the end of April 1988, there were 84 new news agencies,

including 53 in Taipei, 13 in Kaohsiung, and 18 in the

Province area. 35

Although the figures have been growing since the

lifting of the Ban, some of the registered papers were not

really in business at all. Take the year of 1990, for

example. Among the 325 registered papers, only 155 were

35 Shaw Yu-ming, "Service, Guidance, and Administration of

Domestic Mass Communication Businesses," Journalism Magazine 8

(December 1988): 62



36

published regularly.
36 Some of the papers went out of

business shortly after they entered the industry because 
of

either financial or organizational problems. As of May

1991, there were 216 newspapers in Taiwan, most of which

were privately owned. Nearly all the papers were based in

western Taiwan, particularly in Taipei.
37 The total daily

circulation of all dailies is approximately 5.7 million

copies, somewhat higher than before the press liberalization

measures. The circulation is 61.7 papers per 100 households

-- an average of 16.1 newspapers per 100 persons.
38 Taiwan

does not use the U.S. Audit Bureau of Circulation system, so

the circulation number is calculated by the amount of paper

consumed in an entire year.

Newly registered newspapers could be categorized into

five types: 1) those established by an existing paper, (for

example, China Times Express by China Times, United Evening

News by United Daily News, and The Independence Morning Post

by The Independence Evening Post); 2) those established by a

news agency (such as Finance & Economic Times by Liberty

News Agency, and Min Chuan Times by Min Chuan News Agency);

3) those established by politicians, economists, and

36 Government Information Office, The Republic of China

Yearbook (Taipei, 1990), 2

37 Government Information Office, The Republic of China

Yearbook (Taipei, 1992), 313

38 bid., 314



37

business people (Capital Morning News, Chan Ching Investing

News, and Wealth News; 4) those established by enthusiastic

journalists (Taiwan Li Pao); 5) those established by a

paper-player such as Ko Tzu-Hai, who registered 49

newspapers, none of which was issued regularly.
39

After the lifting of the Ban, a new trend emerged in

the industry -- the growth of special-purpose newspapers.

Many of the new papers concentrate on specialties 
such as

finance, the economy, the stock market, and real estate, and

some of these have succeeded in taking a sizable share of

the market. Their ultimate goal is to bring the reader up-

to-date financial information and educate the public on

techniques on making money; therefore, these papers share

the same target audience. Besides the originally existing

Economic Daily News and Commercial Times, the newer Chan

Ching Investing News, Finance and Economic Times, Fortune

Daily News, and Wealth News belong to this category. The

newsstand prices of these papers (from NT$30 to NT$70) are

not only higher than general-interest papers (NT$8 to

NT$12), but also fluctuate according to the booms and slumps

of the stock market. With a stable readership, these papers

have been doing very well.

The other kind of new special-purpose paper is the

children's newspaper. Gwoyeu Ryhbaw had been the only paper

39 Tseng Yen-Ching, "Who Survive Among The New Papers?" Wealth

Magazine (January 1988) : 125



38

for children during the past forty years. Its

characteristic was that the phonetic symbols of each

character were printed beside the word so that the young

people could enjoy reading it. Since 1988, a number of new

children's newspapers, including National Language Times,

Children's Daily News, and Hsiao Yin Daily News, have been

established. The fierce competition in this part of the

market has influenced children's ability to receive new

knowledge in ways that have yet to be measured.
40

The evening newspaper market had been shared by three

papers, Ta Hua Evening News, Min Tzu Evening News, and The

Independence Evening Post, which maintained a peaceful

competition for some thirty years. In 1987, before the

elimination of the Ban, Min Tzu Evening News went out of

business due to the death of its owner and critical

financial difficulties. Subsequently, Ta Hua Evening News'

long-brewing problems emerged. The fact that its president

was involved in a Communist spy case in the late Seventies

tremendously affected the operation and the morale of this

paper. Added to the accumulated financial problems it had

had, TaHua's circulation gradually decreased in the

Eighties. 'Although a few business groups tried to take 
it

over, no negotiation succeeded. At the end of 1988, Ta Hua

40 Tang Hai-Hong, "Newspaper Competition After the Lifting of

the Ban," in Journalism Yearbook (Taipei: Taipei Journalist

Association, 1991), 81



39

Evening News officially ceased publication. Its printing

facilities were transfered to The Great News now in February

1989. The remaining Independence Evening Post took the

advantage of this market situation and adopted new

strategies in operation, including boldly making more

liberal speeches and neglecting government's prohibitation

to send reporters to mainland China clandestinely to enlarge

its circulation.

Replacing Min Tzu Evening News and Ta Hua Evening News

were China Times Express and United Evening News, published

by the two dominant dailies, China Times and United Daily

News. These two evening papers came with name recognition

and the financial support of their parent dailies, quick

information and low price (NT$5 then, now is NT$8), they

grabbed almost three fourths of the market share. United

Evening News was established in February 1988, and China

Times Express followed in March. At present, the evening

paper market is still occupied by three papers, with the

older The Independence Evening Post facing great threat of

strong competition.

In the daily newspaper market, besides the special

interest papers and the two dominant dailies, there are also

a few significant papers, some old some new, such as Liberty

Times, The Independence Morning Post, The Great News, and

Min Sheng Pao. Privately owned, these papers distinguish

themselves from the rest by voicing their own opinions, most



40

of which are not in accordance with the government's. Min

Sheng Pao usually does not take any political stand,

providing mainly soft news and useful information for

Taiwanese pressured by daily life. Fighting against all the

new papers, Min Sheng Pao once became one of the most

popular old papers in the crowded market. However, the two

big dailies still take up to 70 percent of the market

share. 41

Compared with privately owned newspapers, the

circulation of government-sponsored and institutional

newspapers has declined from their previously dominant

position. These six newspapers, Taiwan Shin Sheng Daily

News and Taiwan Shin Wen Daily News (owned by Taiwan

Province government), Youth Daily News and Taiwan Daily News

(run by the military), and Central Daily News and China

Daily News (supported by the KMT), today only account for

13.97 percent of the market.
42 This decline has occurred

because the institutional newspapers are editorially

restrained by their responsibility to promote the

government's voice and policies; as a resulat, they have

become less competitive among newspapers which feature more

41 J.C. Jai, Media Manager of United Communications Group of

Taipei, interview by author, 17 February 1993, Dallas, telephone.

42 Lee Nai-Hsiung, "The New Menus for Newspapers," Economic

Tribune Monthly, 20 January 1988, 20.



41

diverse perspectives and information.
43

Among all newly established newspapers, some only

existed for a short period of time, ranging from a couple of

months to fourteen months. Their problems varied: some were

under-capitalized, some encountered severe internal

disagreement among partners, and some closed business

because of the inexperience of reporters. Personnel

recruitment constituted a major problem for the entire

industry, including the new papers and the existing ones,

during the preparation period before the lifting of the 
Ban.

II. THE WAR WITHOUT GUNFIRE: RECRUITMENT

Long before the announcement of the removal of the 
Ban,

newspapers had begun their preparation to compete 
with one

another. The first measure taken was to grab more

supporting technical personnel front line fighters 
(i.e.,

reporters and editors than were actually needed), 
including

both veterans in the industry or new cadets from school.

The idea of mass recruitment stemmed not from journalistic

necessity but from business strategy.
44 The motivation for

each paper was to lock up as much talent as possible in an

attempt to put the competition at a disadvantage. In a

43 Tang Hai-Hong, "The Competition Among Newspapers After the

Lifting of the Ban," in Journalism Yearbook (Taipei: Taipei

Journalist Association, 1991), 82.

"4 Chen Shu-Mei, "The Rise and Down in Today's Newspaper

Market," Sinorama, January 1988, 12



42

three-month period from February to April 1987, the two big

dailies employed 116 new reporters, editors, and

translators.45

The recruitments were made in two ways: one was to lure

away the employees of another paper with attractive 
offers

(the so-called "digging talent policy"), and the other was

to hire university graduates from the fields of Chinese,

Politics, History, Journalism, and Mass Communications. The

former was the dominant trend because it saved the trouble

of providing training programs to the newly employed 
before

sending them out on assignments. Many papers made special

offers to those who transferred from other institutions,

which created a tension between the old staff and the

newcomers. Gradually, the invisible gap had a negative

effect on worker morale, which in turn affected both the

industry and the readers in many ways.

Just as the newspaper industry had been restricted for

decades, so were the employment opportunities in the

business. In the new era, though, it was considered normal

that people who were not satisfied with their original

employer to seek a new surroundings. Newly established

papers provided many opportunities. People switched

organizations for reasons including more opportunity 
for

self-fulfillment, a more promising future, promotion, and

45 Ibid., 11



43

incompatibility with old colleagues. The mass recruitement

has lowered the average age of editors and reporters to 
25

to 30 years46 from late forties. Junior reporters could be

promoted to senior positions overnight; as Lin Sheng-Fen,

Director of China Times Express, said, "It's too flattering

for me to be a Director at such a young age. "
47 He was an

editor at 39, and became Chief Editor and Director in 1988

when 42.

It was common practice for experienced professional to

be hired in administrative positions by their new employers,

while reporting assignments were allocated to those who just

entered the newspaper business from college. Lacking

sufficient practical training, many of these freshman

reporters began to inject too much personal perspective 
into

their reporting. It was argued that many of their stories

violated two of the fundamental canons of journalism,

objectivity and fairness. This problem with inexperience,

generated by the suddenly wide-open marketplace, presented

problems for the journalistic integrity of the Taiwanese

press. "A newspaper involves a teamwork. It will not work

without equally experienced reporters as part of the team,"

46 Yang Hsiao-Ping, "Newspaper's Recruitment," Global View

Monthly 20 (January 1988): 38

47 Lee Se, "Newspapers Become The Target of Criticism,"

Commonwealth, 1 July 1990, 14.



44

United Daily News Chief Editor Liu Chang-Pin commented.
48

Job-hopping and the influx of novice reporters created

other problems in the industry as well. Each paper had its

own distinctive style and specific emphases. Reporters

hired from other newspapers had little time to adjust

themselves to the nature of the new paper in terms of

writing style and the angle of perspective.
49 Switching

jobs made the newly-on-board strangers to the existing

staff, and this generated obstacles in cooperation and

communication. Take the situation faced by The Independence

Evening Post, for instance. Its original 40 reporters knew

few of the 70 newcomers. Improving communication among

colleagues suddenly became a priority.
50 This phenomenon

was repeated within the organization of almost every

newspaper taking part in the recruitment war.

The recruitment war also revealed the big gap between

journalism education and the newspaper industry: 
support was

far less than demand in terms of hiring specially trained

personnel. Short of professional journalists, a few papers

had to share employees and operate with part-time editors

and reporters. Before the lifting of the Ban, newspapers

hired part-time employees in order to save costs. The

48 Ibid., 40

49 Tseng Jui-Cheng, "How To Establish Newspaper' s Credibility,"

Global Views Monthly, 1 January 1988, 35.

50 Ibid., 36



45

reason some papers are still doing so in today's 
market is

that they cannot recruit enough qualified journalists.
5 1

THE ROLE OF THE REPORTER

The urgent demand for even minimally qualified

personnel weakened the professional expectation 
that

journalists would be objective, responsible, and accurate in

their reporting. In the newly competitive environment,

newspapers struggled to attract as many readers 
as possible,

and a few editorial gatekeepers shifted their emphases from

these principles; at times, it became a paramount importance

that reporters were writing stories that sold newspapers.

Many reporters tried to single themselves out 
and to boost

the sales of their newspaper by sacrificing or twisting

facts. Consequently, sometimes each paper had its own

version of the same event. That was why a big share of

readers felt that "reading newspapers was like watching

Rashomon,"52 and cried out that "Mr. Reporter, your name is

Seeking The Truth!" 53 The comparison of four newspapers'

coverage over a farmers demonstration could serve a good

example. Central Daily used 15 pictures of the farmers,

s1 Szu Hen, "Shortage of Qualified Manpower After The Lifting

of The Ban," The News Mirror Weekly, 26 February 1990, 40.

52 Feng Chien-San, "Reading Newspapers Was Like Watching

Rashomen," The Journalist 64 (May 1988): 72-74.

s3 Lin Ho, "Mr. Reporter, Your Name Is Seeking The Truth,"

Central Daily News, 1 September 1988, 3.



46

quoted officials 19 times and non-official three times, and

described the protesters as mobs 19 times in its 39 related

stories. United Daily News used nine pictures of the

farmers and three of the police, quoted 21 times, 16

official and 5 non-official. China Times had five pictures

of farmers and seven of police, quoted 24 times, seven of

which were non-official. These two papers described the

public as demonstrators. In The Independence Morning Post,

10 pictures of police hitting people and four 
of fled

farmers were used. It quoted non-official 16 times and

official 11 times. After reading these papers, the public

was still perplexed about what really had happened. Central

Daily News condemned the riot, China Times and United Daily

News reported that the demonstration brought damage to the

society, The Independence Morning Post chided the government

and the police for not listening to the farmers. The

situation became similar to stories Stephen Bates accounted

in his book "If No News, Send Rumors." 54  Besides these

problems, some reporters became involved in an event 
out of

their sympathy for one of the parties involved, and switched

from neutrality to advocacy. They did not report, but

directed the event. 55  Take the Lanyu islet protest, for

s4 Stephen Bates, If No News, Send Rumors (New York: St.

Martin's Press, 1985)

ss Yang Chi-Hong, "The Crises When Reporters Directed The

News," Central Daily News, 24 May 1988, 16.



47

example. People living on Lanyu disagreed a government

project building a plant processing nuclear electricity

material remainders, and started a demonstration in front of

City Council. The organizers of this event were a reporter

of The Independence Evening Post and an editor of a

magazine. Some reporters of China Times and China 
Times

Express also led demonstrations for issues 
of environmental

protection and consumer benefit. The complications of

recruitment not only turned the industry's employment market

into a chaotic situation, but also considerably jeopardized

journalist's ethics. This helps to explain the drastic

decline in newspaper subscriptions after the lifting of 
the

Ban.56

The social role of journalists in Taiwan has long been

debated by professionals and the public because there has

been no standard list of "Dos and Don'ts" to follow. This

has led the Government Information Office to consider

establishing a Journalist Law in July 1988, which defines

the qualification to be a journalist and professional 
rules

to follow, basically an ethic code for journalists. A few

of the measures for violators are still under evaluation.

Due to some journalists' irresponsible attitude in

reporting, the journalism industry has been labelled "The

56 Yang Mon-yu, "Newspapers' Transcript After The Lifting of

The Ban," Global Views Monthly, 15 July 1988, 139.



48

Manufacturing Industry, "57 or "The Garbage Industry,"

producing and creating news out of nothing, 
and skewering

its perceived enemies without regard to accuracy and

fairness.

Taiwan's journalism industry fought hard for press

freedom for decades, but once its dream came true it

suddenly forgot its larger responsibilities. A few overseas

journalistic scholars visiting Taiwan found- 
out that "...the

journalism industry fully enjoys the freedom of speech, 
but

ignores its professional morality. It enjoys the privileges

without discharging its obligations."58

The mass media in Taiwan in recent years also have

become embroiled in political campaigns due to the fact that

some journalists are closely involved with various partisan

political groups; some have even run for elected office. In

1989, there were five journalists registered as candidates

for the national legislative election, one from China

Television Company, one from Central Daily News, and three

from China Times. A great number of reporters were listed

by various candidates as campaign assistants 
or designers of

campaign literature. It was not unusual for an editor with

particular allegiances to instruct his reporters 
to slant

s7 Lee Se, "Newspapers Become The Target of Criticism,"

Commonwealth, 1 July 1990, 13.

58 Chang Tso-Chin, "Who Can Supervise Reporters?" Global Views

Monthly, 15 September 1988, 12.



49

their reporting of a favored candidate's policies. 
For

example, Liberty Times and The Independence Evening 
Post had

more coverage on candidates of DPP than other papers during

the election period. Two of the journalist candidates, one

a newspaper reporter and the other a TV anchorwoman, argued

that, since all other candidates were using media to get

publicized, there was no reason why they should not 
use the

privilege of their position to their own advantage 
(for

instance, being interviewed by colleagues or reading news

stories in front of the camera) .59 It has been pointed out

that journalists have always been involved with politics,

and in previous eras journalists sometimes lost their jobs

because of political ties.6 In the post-1987 period, the

ethically dubious maneuvers and affiliations of some

journalists became increasingly evident to 
the public.

The abuse of its newfound freedom by some members of

the Taiwanese journalism industry has revealed serious

ethical problems. Some critics have argued that this

unhealthy state of affairs within the "Fourth Estate" is the

social order of the entire nation. Whether there is a limit

to freedom of expression and how to control the present

situation are the questions asked most. Huang Nien, Chief

Editor of United Daily News, has acknowledged that it is

59 Tsao Yu-Fen, "The Three-Face Eve in The Election War --

Reporters," Global Views Monthly, 15 November 1989, 141.

60 Ibid., 137.



50

very difficult to determine what to write 
and what not

to.61 To alleviate these problems in the future, it has

been argued that the government and the journalism

profession itself should reinforce journalism 
education and

on-the-job training in order to produce working journalists

who are attuned to the demands and expectations of the 
new

era.

THE LABOR UNION MOVEMENT

Martial law prohibited all types of demonstrations,

strikes, political congregations, and social movements. In

the post-martial law period, all kinds of protest lines have

filled Taiwan's streets, including farmers' demonstrations,

student movements, a bus drivers' strike, and political

protests. Labor struggles within the newspaper industry

have also added one more feature to the already dazzling

changes in the journalistic environment. Lacking

experience in handling this sort of situation 
and not

willing to reveal these internal struggles to the public,

newspapers deliberately avoided reporting on the industry's

labor conflicts, particularly the two big dailies, until

they were compelled to do so (the two biggest dailies were

61 Huang Nien, "Journalism' s Bottom Line Is in Mind, " interview

by Yu Wen-Huei (15 May 1989), Global Views Monthly, no. 36 (May

1989) : 105.



51

especially implicated in this practice).62 Hence, the

reliability of stories again became a question to readers,

and this situation once again reflected the newspaper

business's struggle with its professional morality.

The first established journalism labor contract was

signed with the United Daily News on March 
27, 1988.63

This was followed by the establishment of unions in other

organizations, including China Times, Central Daily News,

Economic Daily News, The Independence Evening Post and the

three television companies. The organizing of media labor

unions was more complicated than that of other industries

since it covered all different occupations, such as

technical personnel, reporters, editors, marketing

representatives, actors, and management officials. The fact

that each group had its own needs made it more difficult to

conduct negotiations and achieve agreement with management.

The management of United Daily News did not have any

severe conflict with its employees; the second generation

ownership welcomed the establishment of the union. However,

both sides proved stubborn at the negotiation table. The

daily is still having problem with its employees regarding

six working principles which were instituted without

62 Su Shuan-Yin, "The Missing News -- Newspaper's Labor

Movement," The News Mirror Weekly, 14 November 1988, 16.

63 Yang Chen, "The Surge of Newspapers' Labor Movements," The

News Mirror Weekly, 14 November 1988, 6.



52

notifying the union first.

China Times' labor union was established in September

1988, although it started organizing at about the same 
time

as the union at United Daily News. Compared with China

Times, United Daily News's labor problem has been moderate.

For instance, the Times had a painful conflict with its

union employees when management fired three reporters

responsible for labor event news; ownership eventually had

to place a half-page advertisement in its own paper to

explain the history of the whole matter. It was the only

paper which made such a public declaration regarding 
its

labor problem.

Government-supported newspapers have experienced labor

unrest, too. Take Central Daily News, for example. After

the lifting of the Ban, the daily computerized its printing

process. This meant that those who did manual typesetting

would lose their jobs once the people operating computers

finished their training program. This generated the birth

of Central Daily News's labor union. Fortunately, the daily

promised to reassign the manual workers so that the possible

conflict was avoided.

In another variation, most of the members of The

Independence Evening Post's union were reporters; therefore,

it did not encounter as many problems as other papers 
where

printing and technical personnel formed the majority 
of

union membership. The Post's liberal style was the main



53

reason that attracted reporters to the paper, but its less

competitive salary level has meant that the rate 
of

personnel turnover is high.

A union is the primary tool for workers to voice their

discontent, and the majority of workers will make the most

out of it. However, some people have promoted the idea that

if management fail to provide a satisfactory response to

workers' request, all the unions in different businesses

should work together to boycott newspaper operations. This

trend forms another invisible problem in the development of

newspaper in the new era. Scholars and journalists have

called for a common agreement that the union system is for

solving problems instead of creating them. Using the system

in a positive way will help to accelerate development and

improve the efficiency of the industry. Using it as a tool

for revenge will only damage the industry.

INNOVATIONS IN LAYOUT AND CONTENT

The most direct influence on the readers among the

changes of the post Ban period was the new "look" of each

newsapaper; this constituted one of the reasons that

subscription dropped. The number of printed pages increased

from three unfolded pages to six, and in some instances

eight. However, readers' time did not increase accordingly.

Also, since newspapers were also trying to figure out the

most attractive page layout to stimulate circulation,



54

regular features jumped from page 
to page in an erratic

fashion that was sure to confuse readers. Annoyed by the

increased temporal demands, and unable to easily find the

coverage they wanted, many readers eventually gave up the

new newspapers and turned to television.
64

Letters to the Editor, Mainland China Update, 
and Stock

Analysis were the three most prominent increases 
and, not

coincidentally, most popular features in almost every

newspaper.65 Before the increase of the number of pages,

the space allocated for news and advertisement 
was

insufficient. After the increase of the number of pages,

the additional space has been filled by news and 
opinion

regarding government policies, the education system,

elections, the economy, community affairs, social security,

consumer problems, and entertainment.

Mainland China news made its debut in each newspaper

immediately after the lifting of martial law; this feature

proved wildly popular with readers, among whom many were

originally from Mainland China. It emerged typically began

as a column designed for people looking for missing 
families

or relatives in either Taiwan or the PRC. This was the

result of the relaxation of travel restrictions between 
the

64 Yang Mon-Yu, "The New Transcript After The Lifting of The

Ban," Global Views Monthly, 15 July 1988, 138.

65 Lai Kuang-Lin, "Newspaper Development in The Eighties," in

Journalism Yearbook (Taipei: Taipei Journalist Association, 1991),

69.



55

two countries after the lifting of martial law; the prospect

of families being reunited after forty years made 
this a hot

topic, which in turn helped the Mainland China Update page

grow rapidly. After this initial wave of human interest

subsided, and as contact with the Mainland has increased in

other areas, the feature has expanded to include current

news of Mainland political, economical, and social

developments, investment analysis, cultural activities, and

cooperation and conflicts between the two 
governments.

The Stock Analysis page is also one of the

indispensable parts of today's newspapers. The only

difference among papers is the volume of this kind of news;

some devote more than one page to market news and others

less than a page, depending the focus of the newspaper.

The new style of page layout is the most obvious change

among all that influenced readership. Traditionally,

articles in newspapers ran from top to bottom and right 
to

left. After the Ban, a variety of layouts were experimented

with. Some proved acceptable and popular, such as the

horizontal style of United Evening News,
66 but some return

to or maintained the original format.

One of the new layouts, with 12 to 14 columns per page

and 12 to 14 characters per column, has partially replaced

66 Tang Hai-Hong, "Newspaper Competition After The Lifting of

The Ban," in Journalism Yearbook 1991 (Taipei: Taipei Journalist

Association, 1991), 78.



56

the old format, which contained 20 columns with nine

characters in each column, and allows more space between

columns. United Evening News has eight horizontal columns

from left to right, and each column has 14 characters. Min

Sheng Pao has adopted the same style, but has only seven

columns, with 13 characters each. Its vertically designed

nameplate, moved from the right upper corner to the left,

takes a column space. The horizontal layout is

comparatively more popular than the conventional one;
67

however, the lack of standardization also generates the

problem that some papers run headline from 
left to right and

some from right to left. A number of papers, such as China

Times, Central Daily News, Economic Daily News, The

Independence Evening Post, The Commons Daily, Liberty Times,

Taiwan Times, and United Daily News use both vertical and

horizontal headlines on the same page in an attempt to draw

more readers, however, they merely make their paper look

busy. More colors are used on papers than ever before.

Slanted and irregularly shaped photographs, transformed

characters, and humorous drawings make the subsidiary pages

one of the most popular parts of many papers. Generally

speaking, with all the changes and competition newspapers

present a more dynamic and diverse look 
than before.

Another innovation, one which actually predated the

67 Chou Chu-Tzu, former Editor of The Independence Evening

Post, Interview by Yujen Chen, 2 December 1992.



57

lifting of the Ban, was the computerization of typesetting

process. The traditional manual typesetters 
were replaced

by the Off Line Systems of Japan's Sha-Ken, 
Morisawa, and

Motoya; British Monotype; and Ultrasetter from 
Mainland

China. United Daily News pioneered the computerization

trend in September 1982, which was a great shock to the

industry.68 The papers which followed included China

Times, The Independence Evening Post, Taiwan Times, Taiwan

Dialy News, Youth Daily News-, Liberty Times, The Commons

Daily, and Gwoyeu Ryhbaw. The second wave of the

computerization trend was generated by Central Daily 
News

when it computerized its entire page layout in November

1988.

The mainframe of the computerized layout system

contains a 68020 Central Processing Unit, which is equipped

with 4 megabyte memory chips and 72 megabyte disk space. 
A

specially designed key is attached to the 
keyboard for on-

screen editing. After all stories are entered, the computer

automatically collates and saves them in the composing

machine. An editor works with a specially trained composer

on-screen. When composing the whole page layout, a

worksheet is set on the right upper corner, where various

functions can be chosen with a mouse. A Full View that

68 Wei Han, "Computerization of Typesetting and Page Layout,"

in Journalism Yearbook (Taipei: Taipei Journalist Association,

1991), 93.



58

covers all 14 columns is available for the editor to see how

the page looks, and a Readable View, which can enlarge the

content and show only five columns on screen, allows the

editor to do detailed editing work. Once the command of a

complete page is sent, a connected lasercomp machine

immediately prints out the whole page on photo paper, which

is delivered to the printing deparatment.

Computerization has accelerated the pace of newspaper

development and become part of the fierce competition within

the industry. Many reporters are also equipped with simple

computerized tools when they go out hunting stories.

Central Daily News overseas edition editor Hu Yu-Ray

describes how computerization has helped the industry.

"Reporters are better armed today. Whenever something

happens, they rush to the site, gather enough information,

then find a place to write their story directly into a word

processor, print it out and fax it back to office when every

minute counts." 69 As of mid 1991, though, Central Daily

News was the only newspaper to employ this full computerized

system to produce its paper.

ADVERT ISMENTS

As W.B. Reddaway says in Economic Journal, "A newspaper

proprietor is really producing two different products, and

69 Hu Yu-Ray, Interview by Ralph Mak, Editor of Dallas Chinese

News, 13 November 1992 in Taipei.



59

selling them in two different markets: he is selling

'copies' of the newspaper to readers, and selling

'advertising space' to advertisers."70 In Taiwan, despite

the addition of other two major competing media, radio and

television, newspapers with the increased number of pages

have still maintained a strong hold on local and national

advertisers. Many people are worried whether newspapers

would drastically increase the amount of space devoted 
to

advertisements after the lifting of the Ban. The

newspapers themselves tried to "educate" their readers 
by

proposing the concept that the information provided 
by

newspapers includes advertisements, and that this form of

information may be as important as that which is labelled

news. 71 The argument was that everyday life for the

average person is full of economic activities, and

exchanges, and that the efficient movement of "information"

involving goods and services stimulates the growth of

various businesses in Taiwan's national and local

communities, and therefore benefit everyone. Since

insufficient advertising space is a chronic problem,

separating some of the advertisement pages and fitting 
in

regional ads is still a popular policy in most of newspapers

70 W.B. Reddaway, "The Economics of Newspapers," Economic

Journal 73 (August, 1963): 201.

71 Kao Huei-Yu, Reporting Group Chief at United Daily News,

"Fair Competition and Natural Elimination," 
Journalism Magazine 7

(June 1988): 19.



60

to handle the overflow.

For decades, television and newspapers have been the

two most popular media that absorb most of the advertising

revenues in the market. The total amount spent for

advertisement in 1986 was 228.5 billion NT dollars, of which

newspaper took a 39.9 percent share.
72 The records of the

Advertising Agency Association showed that newspaper

advertisement took 43 percent of the total amount spent on

advertising in 1987.73 This income is concentrated

disproportionately in the hands of a relatively 
small number

of papers. According to one authority, "85 percent of

advertisements go to the major newspapers in Taiwan, and the

number of those major newspapers only counts 30 percent in

the industry." 74 China Times and United Daily News,

together with their member papers, took 78 percent of the

total newspaper advertisements (17 billion in all) in

1989.75 This situation remains largely unchanged; one

media professional recently estimated that "almost 65

percent of advertisements in this area are with China Times

72 Chang Wo-Fon, "The Elimination of The Ban and The

Development of Advertising," Excellence, September 1987, 171.

73 "Battle for the Survival of the Fittest," New Economy Week,

June 1988, 11-15.

74 Yen Po-Chin, "Newspaper and Television Competition Over

Advertising After The Lifting Of The Ban," Journalism Magazine 7

(December 1987): 22.

7s Tiao Man-Peng, "The Two Bigs' Competition," Commonwealth,

1 July 1990, 26.



61

and United Daily News."
76 Advertising volume and revenues,

it seems, are closely related to circulation. It does not

seem likely that the current trend will change soon, 
and it

is strongly believed that lack of advertising income

constitutes one of the reasons that some newly founded

papers cannot survive.

III. CURRENT STATUS OF MAJOR NEWSPAPERS IN TAIWAN

Central Daily News

Founded in 1928 in Shanghai and reestablished in March

1949 in Taipei, Central Daily News has been one of the

dominant papers in Taiwan in terms of its representation of

the government. The paper is sponsored by KMT and its

uncompromising tone and the pro-KMT image distinguish itself

from the rest of the papers. An incremental acquisition of

new facilities during the Seventies and steady expansion and

computerization in the Eighties already resulted 
in a

domestic circulation of more than one million today. The

paper's overseas circulation reaches five continents and

islands in the three oceans to meet the goal: Where there is

Chinese, there is Central Daily News. Because of its KMT

background, Central Daily News automatically bears a certain

weight of social responsibility. Its advertisements are

screened for exaggerated claims before going to print. Its

76 J.C. Jai, Media Center Manager at United Communications

Group, Telephone interview by author, 12 February 1993.



62

reporting of social events and criminal stories 
is more

conservative than other newspapers because of the paper's

semi-official status. Central Daily News has a Public

Service Division in its Managing Department to listen to

readers' problems and receive complaints.

China Daily News

In February 1946 China Daily News reopened in Tainan.

Its headquarters moved to Taipei in 1948, and a North Taiwan

Edition was added to its circulation, which covered the

whole island. China Daily News was the first news

institution funded by the KMT and local individuals, and

also the first paper that allowed its employees to hold

stock in the company. In 1987, China Daily News withdrew

from the northern market and combined its North and South

Editions a single edition circulating only in southern

Taiwan. Its new edition has five unfolded papers, i.e., 20

pages, and is known for advocating consumer movements and

its coverage of social activities.

China Times

This paper was called Cheng Hsin News when it was

founded in Taipei in 1950. Beginning in 1968, the paper

operated under its present name. Over the past forty years,

it has become one of the two dominant private newspaper

corporations in Taiwan, with around four thousand employees

in its three newspapers (China Times, Commercial Times, and

China Times Express), four weeklys (China Times Weekly,



63

America's China Times Weekly, Investment Information Weekly,

and Four Seasons News), and three cultural business units.

Its current circulation reaches 1.15 million readers (China

Times is the only paper in Taiwan that joins ABC system), 70

percent of which are regular subscribers, and 30 percent

retail; 500,000 copies are distributed in the north, 400,000

copies in central Taiwan area, and 200,000 in the south

market. 77 It is very much a general-interest newspaper;

its 11 unfolded pages (15 for weekend) cover international

news, domestic politics, economic and investment

information, society, culture, art, athletics, and

entertainment news. Its beliefs "freedom, democracy, love

for the nation; openness, rationalism, seeking improvement"

are the guidelines of its style. China Times was once the

bitter rival of United Daily News, but the hostile

relationship between the papers has gradually improved, and

their editorial tones are closer now.
78

Economic Daily News

This is Taiwan's oldest special-interest newspaper; its

business focus covers international market trends, new

products, trade, patent technology, special manufacturing

ideas, and business opportunities. Established in April

" Huang Chao-Sung, Editor-in-Chief of China Times, Telephone

interview by author, 13 April 1993.

78 Lee Fu-Dien, "How The Legal Structures Influence The

Reunion," symposium held at Chinese Community Activity Center,

Richardson, Texas, 6 April, 1993.



64

1967, Economic Daily News becomes the first 
spin-off from

United Daily News's flagship. Increasing from eight pages

in the late Sixties to the current 32 pages, the paper's

stated goal is to generate a positive atmosphere for 
the

nation's industries and to function as a spokesman for 
all

kinds of businesses. Its importance to the local business

community may be measured by the fact that almost every

company on the island subscribes this paper.

Gwoyeu Ryhbaw

Gwoyeu Ryhbaw has been the only children's newspaper 
to

include phonetic symbols beside the characters. The main

reason for establishing this paper in 1948 in Taipei was to

promote the use of the Mandarin Chinese dialect at 
official

occasions. With the help of mass education and promotion

through vehicles such as Gwoyeu Ryhbaw, Mandarin became the

official language of Taiwan. During its earliest phase, the

paper was in deep financial trouble and experienced

personnel problems, and suffered under the turbulent

political situtation, it almost fell. After its board of

directors was set in 1949, the operation gradually

stabilized. It currently has more than 400 employees, a

Publishing Department which handles children's books, a

Mandarin Service Department and Language Center helping the

government promote Mandarin education, a correspondence

school, and a phonetic symbol printing factory. Gwoyeu

Ryhbaw is registered with the GIO as a non-profit public



65

service organization, making it unique among Taiwan's major

newspapers, most of which are for-profit businesses. It

sustains itself through subscription and advertising revnue,

and does not receive financial support from the government

or any organization. The paper is published in a tabloid

size, 16 pages daily. All the news reported is considered

educationally significant, and the stories are told in a

colloquial style. Because of the special function of Gwoyeu

Ryhbaw, some parts of the paper have been used as

instruction materials in schools in southeast Asia, Japan,

Korea, Hong Kong, and Macao. The paper has been studied by

researchers from institutions such as Harvard University and

the University of Tokyo.

The Independence Evening Post

Established in 1947, The Independence Evening Post now

is Taiwan's oldest evening newspaper. Before the birth of

Liberty Times, this paper was the most liberal voice in the

industry. It was suspended twice in the early 1950s because

of its outspoken style. In the most recent decade, The

Independence Evening Post has been an enthusiastic 
promoter

of local (Taiwanese) culture by publishing books, holding

seminars and symposiums, and publishing articles. In

September 1987, this paper became the nation's center of

attention when it illegally sent two reporters to Mainland

China to interview one of the Tienanmen student leaders;

this led to an ethical controversy when one of the reporters



66

revealed the hiding place of the student leader when he was

captured by the Mainland Public Safety Bureau. The

Independence Evening Post is still one of the most liberal

papers, and has a critical attitude toward the KMT in its

editorials written by both overseas and domestic scholars,

most of whom are advocates of the island's independence.

The paper currently publishes 20 pages daily, which is the

most among the three evening papers. Three fourths of its

circulation comes from the Taipei metropolitan area, and the

rest from other major cities on the island. It is still the

largest evening newspaper in Taiwan.

Keng Sheng Daily News

Founding a newspaper in east Taiwan during the time the

island was just restored from Japanese control was not easy.

Established in 1947 in Hua Lien, Keng Sheng Daily News is

the oldest newspaper in east Taiwan. The goals of founder

Hsieh Yin-I were to help the local people understand Chinese

history and culture, to improve democracy, and to develop

the eastern part of the country. Keng Sheng Daily News was

established through completely private funding. An

earthquake in 1951 crumbled its office, printing factory,

and the staff's dormitory, which made the tough beginning

more difficult. Due to the founder's perseverance, new

buildings were constructed one by one, the operation became

stable, and the number of pages increased from six to 16.

The paper had a significant impact on the local government



67

and regional construction projects. Its editorials usually

focus on what should be done to make the east prosperous,

with a regional perspective on social issues, government

policies, and cultural activities. Of its circulation, 74

percent is in east Taiwan, and the rest comes from the west

and the south.

Labor Times

Labor Times is another kind of professional newspaper

established after the lifting of the Ban; it is also the

first paper designed for the nation's 6.3 million workers.

Established on Labor Day of 1989, Labor Times provides

various information for the working population, such as

interpretions of relevant laws and regulations, coverage of

more than 2,000 labor unions and government labor offices,

publicizing employment opportunities, arranging labor

entertainment programs, holding talent and creativity

competitions, reporting on special training projects, and

honoring outstanding workers. The newspaper also supports a

telephone hotline for workers with employment-related

questions and problems. In order to better serve its

readers, Labor Times established a national information

network, through which a representative from each union

reports on a regular basis. This information exchange not

only enriches the paper's contents but also improves

communication among unions.



68

Liberty Times

This was formerly the Liberty Daily News, changing its

name in 1988 to Liberty Times. Chief Editor, and President,

Yen Wen--Shuan is an aggressive journalist; under his

leadership, Liberty Times is regardeded bold in its

criticisms of government. The paper also claims that it is

the one that the highest regard for the will and the right

of the 20 million people in Taiwan (it has been nicknamed

"The Second Voice). Together with The Independence Evening

Post, Taiwan Times, and Min Chung Daily News, Liberty Times

is categorized as a member of the pro-Democratic Progressive

Party group of papers. It publishes 28 pages daily, and

adds more on occasion. According to Survey Research Taiwan,

Liberty Times was the only paper whose circulation

increased after the lifting of the Ban. It now has 500,000

subscribers covering mainly central and north Taiwan

markets,. "No political interference is good news for the

industry," its President states.79

Media News

Media News is the newspaper issued by the students and

faculty members of the Mass Communication Department at Min

Chuan Girls College. It was formerly an on-campus magazine

called Min Pao established in November 1982. Two years

later it became a tabloid weekly. In April 1987 Min Pao

"9 Yen Wen-Shuan, President of Liberty Times, Telephone
interview by author, 14 April 1993.



69

formally registered with GIO as a weekly for sale on the

market. During early November 1989, the name was changed to

Media News and was published every three days (and printed

with recycled materials). With a focus on journalistic

ethics, Media News questions the industry's professional

standards and criticizes corruption in journalism. It

serves as a watchdog over Taiwan's mass media industries and

attempts to curb the wrong doings of journalists and media

corporations.

Stock Market Times

Taiwan was once called the "Republic of Casino" when

its stock market went wild during the mid 1980s. Hundreds

of thousands of people, including homemakers, factory

workers, company clerks, and students, plunged into the

market, which led to widespread, overheated scramble for

quick wealth. In response to this unhealthy trend, Stock

Market Times was established in August 1989, with a goal of

blunting the blind enthusiasm of novice investors and

educating people with correct investment strategies. It

analyzes not only market trends but the companies which

issue stocks to provide investors useful information before

they risk their capital. Stock Market Times and Labor Times

belong to the same owner, who also owns a general purpose

newspaper, King Light Daily, and a news agency, USA News.

Taiwan Li Pao

This is another college-based newspaper established by



70

an outstanding journalist, Cheng She-Wo, who passed away in

April 1991. Mr. Cheng, the pioneer of Chinese tabloid

newspapers, once owned papers in Peking and Shanghai. He

moved to Taiwan and founded World Journalism College,

devoting his whole life to journalism education. Since Mr.

Cheng insisted on a free press, Taiwan Li Pao does not have

any specific political stand; it claims to reflect the

public's opinion without outside interference. The tabloid

size paper has a full page devoted to opinions and comments

from readers. Representatives selected from the subscriber

base form a committee to guide the paper and make sure it

follows the principle of serving the public without

prejudice. Taiwan Li Pao has a daily circulation of more

than 15,000; its 32 pages cover international and domestic

news, education, culture, campus news, technology,

entertainment, and the arts. Because of its small format,

it is widely believed that Taiwan Li Pao will become the

most popular newspaper among mass transportation commuters.

Taiwan Times

Taiwan Times is one of the biggest newspapers in the

south Taiwan area. The newspaper's certificate had been

transferred a few times before the establishment of Taiwan

Times in 1971 in Kaohsiung. Taiwan Times is a privately

owned newspaper without specific political affiliations.

After falling on hard times economically in the late 1980s,

Taiwan Times was reorganized and started over. It currently



71

employs more than 1,000 employees and publishes 28 to 32

pages daily. It has three administrative offices in Taipei,

Taichung, and Tainan for regional operation, and also has

branch off ice in Hong Kong and Tokyo. Taiwan Times invites

overseas and domestic scholars and professionals to take

part in a writing committee designed to improve the quality

of its contents.

United Daily News

United Daily News is the other mainstream paper in the

industry. Dating back to 1951, the paper was a combination

of three papers, untill 1957, when United Daily News became

the registered title of the combined edition. The

development history of this big newspaper is similar to

others; it was short of financial support in the beginning,

moving from place to place, renting offices and printing

facilities. United Daily News did not have its own building

until 1959, after which it began to grow steadily. In 1967,

the company's first affiliated newspaper, Economic Daily

News, was founded. The second affiliated newspaper, World

Journal, was established in 1976 in New York and San

Francisco, stimulating the overseas Chinese newspaper

market. The Journal now has almost 500 employees in major

cities in the United States. In 1978, the company founded

Taiwan's first (and still its only) lifestyle newspaper, Min

Sheng Pao. This paper had a new look because of the nature

of its content, which included a variety of "soft" news



72

covering the arts, entertainment, cultural activities,

consumer information, athletics, outdoor life, and travel.

Min Sheng Pao has been a big hit since it provides a

concentrated source of information that is useful in

people's daily life. Another Daily News paper, Europe Daily

News, made its debut in Paris in 1982. The publisher, the

daughter of the owner, was awarded "Chevalier des lettres et

arts" by the French Council Chairman for the paper's

achievements in cultural exchange. In 1986, World Journal

moved into Thailand market. United Daily News' most recent

venture, United Evening News, joined the family in February

1988.



CHAPTER IV

SUMMARY

The power of mass media lies partly in their access to

the public, which is also one reason that governments

worldwide have attempted to use the media as political

instruments. The lifting of martial law in Taiwan marks the

starting point of a new historical era for the country and

for Taiwan's journalistic profession. Today's newspapers

face a political and economic environment dramatically

different from that faced by the island's first papers forty

years ago. The lifting of the Ban brought freedoms for

which journalists had fought for decades; at this moment,

they are still trying to establish the parameters of that

freedom. Even before the "Ban of Newspaper" was lifted,

Carl Goldstein wrote in World Press Review, "The conditions

under which the press operates in Taiwan today are far more

relaxed than they were ten or twenty years ago, giving

journalists hope that the liberalizing trend will

continue."80  Reporters on the country's mainstream dailies

who once wrote secretly for the opposition press can now

criticize the government in bylined stories in their own

80 Carl Goldstein, "Partial Freedom in Taiwan," World Press

Review 33 (March 1986): 58.

73



74

papers, and can go directly to official sources, who now

feel more comfortable about granting interviews. Coverage

of anti-government demonstrations has become routine, and

readers accustomed to a virtual blackout on news from

mainland China now receive detailed reports on its

affairs. 8 1 As has been seen, journalism's working

environment has been greatly improved; however, the progress

of journalistic quality has not been equally rapid. The

newspaper industry still has a long way to go towards

defining and living up to its social responsibilities to

become a real "fourth estate." "Among newspapers, there is

more competition than contact," an experienced journalist

comments in reference to the persistent demand for profits

within the business.82 It might be argued that the

industry's growing maturity will be measured through its

capacity for self-discipline involving the ethics of

journalists and management personnel.83

Taiwan's National Press Council consists of

journalists, retired journalists, scholars of journalism,

and legal experts. It regularly assesses the quality of

media production, and encourages the media to adhere to high

81 Margot Cohen, "Taiwan's Press Breaks Loose," Columbia

Journalism Review 27 (September/October 1988): 16.

82 Yen Wen-Shuan, President of Liberty Times, Telephone

interview by author, 14 April 1993.

83 Chang Tso-Chin, "Who Can Discipline Reporters?" Global Views

Monthly, 15 September 1988, 12.



75

journalistic standards. In addition to publishing a monthly

journal, the council has also set up a channel of

communication between the public and the media in its ten-

minute "News Bridge" program, which is jointly aired on the

three television stations every week. Although the Council

promotes ethical standards through its constitution and the

Code of Ethics of Chinese Journalists, it does not have

statutory authority to punish violators.

Fortunately, some newspapers have realized the

seriousness of the current problems in the industry and have

established official editorial guidelines. Central Daily

News set up an Editing Practice Examining Group with a Semi-

monthly Editing Study to oversee the paper's quality and

learn from mistakes made by both reporters and editors. In

view of the widespread perception that the newspaper

industry has abused the freedom it so recently earned,

Taiwan Shin Wen Daily News in Kaohsiung has become the first

paper in Taiwan to introduce Ombudsman system to operate its

paper under readers surveillance of its readers. 84 It

accepts the public's criticism in order to better achieve

its mandate of public service. Taiwan Shin Wen Daily News

also hopes that other newspapers will follow this example or

create other self-disciplinary measurement to improve the

entire industry.

84 Chang Tu-Wang, "The First Ombudsman in Domestic Media," The

News Mirror Weekly, 22 January 1990, 14.



76

Over the last quarter century especially, Taiwan has

moved a long way towards becoming a developed country.

Economically, the nation has the second highest foreign

exchange deposit in the world; politically, it has turned

itself from a one-party state into a country that has 65

registered political parties. It now enjoys unprecedented

press freedom. Changes will continuein the journalism

industry, whether professional improvement will proceed at

the same speed is uncertain. Topics for future study would

most profitably monitor this development, to investigate

whether the industry grows in healthy ways with the freedom

it has, whether the two dominant dailies come to monopolize

the entire industry, and whether journalism education meets

the demand of the changing world of journalism.



BIBLIOGRAPHY

Abel, Elie, ed. What's News: The Media in American Society.
San Francisco: Institute for Contemporary Studies,
1981.

Alam, M. Shahid. Governments and Markets in Economic
Development Strategies, Lessons from Korea, Taiwan, and

Japan. New York: Praeger, 1989

Axelbank, Albert. "The Shackled Press of Formosa." IPI

Report 9 (September 1963): 6.

Baskette, Floyd K., Jack Z. Sissors, and Brian s. Brooks.
The Art of Editing. Translated by Hsin Yong Hsueh.
Taipei: Central Daily, 1987.

Bates, Stephen. If No News, Send Rumors. New York: St.
Martin's Press, 1985.

Bogart, Leo. Press and Public. Hillsdale, New Jersey:
Lawrence Erlbaum Assoicates, 1989.

Brucker, Herbert. Communication Is Power. New York: New York

Oxford University Press, 1973.

Central Youth Affairs Commission. Questions and Answers
Regarding the Ban of Newspaper. Taipei: Central Youth
Affairs Commission.

Chancellor, John, and Walter R. Mears. The News Business.
New York: Harper & Row, Publishers, 1983.

Chang, Tso-Chin. "Number of Pages and Licensing of
Newspaper." United Daily News, 13 July 1981, 2.

. "Who Can Discipline Reporters?" Global Views

Monthly, 15 September 1988, 12.

Chang, Tu-Wang. "The First Ombudsman in Domestic Media." The
News Mirror Weekly, 22 January 1990, 14.

Chang, Wo-Fon. "The Elimination of the Ban and the

Development of Advertising." Excellence, September
1987, 171.

77



78

Chen, Kuo Hsiang, and Ping Chu. Forty-year Evolution of

Taiwan's Newspaper. Taipei: Independent Evening, 1987.

Chen, Shu-Mei. "The Rise and Down in Today's Newspaper
Market." Sinorama, January 1988, 12.

Chiang, Ching-Kuo. China's Reunification and World Peace.
Taipei: China Publishing Company, 1987.

Chiang, Ching Lung. News Agencies. Taipei: Yun Chen
Publishing Co., 1984.

Chien, Tsen. Journalism Theory I. Taipei: Chung Hua Daily,
1986.

. Journalism Theory II. Taipei: Chung Hua Daily,
1986.

Chou, Chu-Tzu. Interview by author, 2 December 1992.

Clark, Cal. Taiwan's Development. New York: Greenwood Press,
1989.

Clark, Ruth. Changing Needs of Changing Readers. Reston,
Virginia: American Newspaper Publishers Association,
1979.

Cohen, Margot. "Taiwan's Press Breaks Loose." Columbia
Journalism Review 27 (September/October 1988): 16.

Compaine, Benjamin M. The Newspaper Industry in the 1980s.
New York: Knowledge Industry Publications, Inc., 1980.

Efron, Edith. The News Twisters. Los Angeles: Nash
Publishing, 1971.

Executive Yuan Meeting on 5 February, 1987 in Taipei.

Feng, Chien-San. "Reading Newspapers Was Like Watching
Rashomen." The Journalist 64 (May 1988): 72-74.

Government Information Office. ROC Publishing Yearbook.

Taipei: China Publishing Company, 1989.

. ROC Yearbook. Taipei: China Publishing Company,
1990.

. ROC Yearbook. Taipei: China Publishing Company,

1992.

Gerald, J. Edward. "The British Press Under Government



79

Economic Controls." Journalism Quarterly 32 (Fall
1955): 405.

Goddard, William G. The Makers of Taiwan. Taipei: China

Publishing Co., 1963.

Goldstein, Carl. "Partial Freedom in Taiwan." World Press

Review 33 (March 1986): 58.

Goldstein, Tom. The News at Any Cost. New York: Simon and
Schuster, Inc., 1985.

. Killing the Messenger. New York: Columbia
University Press, 1989.

Griffith, Thomas. How True. Boston: Little, Brown and
Company, 1974.

Ho, Lin. "Mr. Reporter, Your Name Is Seeking The Truth."
Central Daily News, 1 September 1988, 3.

Hu, Yu-Ray. Interview by Ralph Mak, 13 November 1992.

Huang, Chao-Sung. Telephone interview by author, 13 April
1993.

Huang, Nien. "Journalism's Bottom Line Is in Mind."

Interview by Yu-Wen-Huei (15 May 1989), Global Views
Monthly, 36 (May 1989): 105.

Jai, J.C. Telephone interview by author, 12 February 1993.

Journalism Mirror Editing Department. Diagnosing Journalism
Industry. Taipei: Hua Han Publishing Corp., 1989.

. Penetrating News Media. Taipei: Hua Han Publishing
Publishing Corp., 1990.

Kao, Huei-Yu. "Fair Competition and Natural Elimination."

Journalism Magazine 7 (June 1988): 19.

Kou, Shirley W.Y., Gustav Ranis, and John C.H. Fei. The

TaiwanSuccess Story: Rapid Growth with Improved
Distribution in the Republic of China 1952-1979.

Boulder, Colorado: Westview Press, 1981.

Kowet, Don. A Matter of Honor. New York: Macmillan

Publishing Company, 1984.

Kuwabara, Konosuke. "Asia's 'Tigers' Will Pounce." Japan

Economic Journal printed in World Press Review 36



80

(December 1989) : 22

Lai, Kuang Lin. China Journalism Broadcast History. Taipei:
San Min Book Co., 1978.

. "Newspaper Development in the Eighties." in

Journalism Yearbook (Taipei: Taipei Journalist
Association, 1991), 69.

Lee, C.C. News Politics and Political News. Taipei: Yuan
Shen Publishing Company, 1987.

Lee, Chan. "Ban of Newspaper and Its Solution." Journalism
Study 39 (May 1987) : 11

Lee, Fu-Dien. "How the Legal Structures Influence the

Reunion." symposium held at Chinese Community Activity

Center, Richardson, Texas. 6 April, 1993.

Lee, Nai-Hsiung. "The New Menus for Newspaper." Economic
Tribune Monthly, 20 January 1988, 20.

Lee, Se. "Newspapers Become The Target of Criticism."
Commonwealth, 1 July 1990, 14.

Li, K.T. The Evolution of Policy Behind Taiwan's Development
Success. New Haven: Yale University Press, 1988.

Long, Howard R. "Chiang Kai-Shek Outlines Conditions For
Freedom of Press in Formosa." The Quill 46 (July 1958):
8.

Pan, Chia Ching. News Media and Social Responsibility.
Taipei: Taiwan Commerce Publishing Corp., 1984.

. Developing Broadcasting Media. Taipei: Pamier Book
Co., 1987.

Powers, Ron. The News Casters. New York: St. Martin's Press,
1977.

Pun, Allen. "Digital Bases Worldwide Computer Center in
ROC." The Free China Journal 9 (March 1992): 1

Reddaway, W.B. "The Economics of Newspapers." Economic

Journal 73 (August 1963) : 201.

ROC Journalism Yearbook, Taipei Journalist Association
(Taipei, 1981), 17.

"ROC's Stake in Europe Growing." The Free China Journal 8



81

(October 1991) : 6.

Rostow, Walter. The Stages of Economic Growth: A Non-

Communist Menifesto. Cambridge: Cambridge University
Press, 1960.

Schwartz's, Tony. MEDIA: The Second God. New York: Abroad

Educational Library, 1985.

Seidman, M.L. The News Media-AService and A Force. Memphis:
Memphis State University Press, 1970.

Shaw, David. Press Watch. New York: MaCmillan Publishing
Company, 1984.

Shaw, Yu-Ming. Beyond the Economic Miracle. Taipei: Kwang
Hwa Publishing Company, 1990.

. "Service, Guidance, and Administration of

Domestic Mass Communication Businesses." Journalism
Magazine 8 (December 1988) : 62.

Shi, Wei-Chien. Ban. Taipei:Four Seasons Publishing Company,
1981.

Smith, Anthony. The Newspaper an International History.
London: Thames and Hudson Ltd., 1979.

Sommerlad, Lloyd. The Press in Developing Countries. Sydney:
Sydney University Press, 1966.

Su, Han. "Press Freedom in Three Asian Countries."
Journalism Study 40 (February 1988): 43.

Su, Shuan-Yin. "The Missing News -- Newspaper's Labor
Movement." The News Mirror Weekly, 14 November 1988,

16.

Szu, Hen. "Shortage of Qualified Manpower After the Lifting
of The Ban." The News Mirror Weekly, 26 February 1990,
40.

Taipei City Hall News Bureau, Publishing and Mass

Communications Businesses Regulation Collections
(Taipei: Taipei City Hall News Bureau, 1982), 107.

Taipei Journalist Association, Journalism Yearbook of ROC

(Taipei: Taipei Journalist Association, 1981), 49.

"'Taiwan Erases 'Workshop' OEM Label as Know-how Technology

Expand." The Free China Journal 8 (October 1991): 8.



82

the Ban." in Journalism Yearbook, 81. Taipei: Taipei
Journalist Association, 1991.

. "The Competition Among Newspapers After the Lifting
of the Ban." in Journalism Yearbook, 82. Taipei: Taipei
Journalist Association, 1991.

Tiao, Man-Peng. "The Two Bigs' Competition." Commonwealth, 1

July 1990, 26.

Tsao, Yu-Fen. "The Three-Face Eve In the Election War --
Reporters." Global Views Monthly, 15 November 1989,
141.

Tseng, Chen-Ming. Journalism and Mass Communication. Taipei:
San Min Book Co., 1978.

Tseng, Jui-Cheng. "How To Establish Newspaper's
Credibility." 1 Janurary 1988, 35.

Tseng, Yen-Ching. "Who Survive Among The New Papers?" Wealth
Magazine (January 1988): 125.

Viser, Festus Justin, ed. The News Media-A Service and A

Force. Memphis: Memphis State University, 1970.

Wang, Hong-Chiun. "What Has Been Deregulated?." Interview by
Shu-Mei Chen, Sinorama, 13 (January 1988): 13-17.

Wei, Han. "Computerization of Typesetting and Page Layout."
in Journalism Yearbook (Taipei: Taipei Journalist
Association, 1991), 93.

Wong, Chi, and Weiwen Chung. The Second Generation Media.
Taipei: Tung Hua Book Co., 1988.

Wu, Yuan-Li. Becoming An Industrialized Nation, ROC's
Development on Taiwan. New York: Praeger, 1985.

Yang, Chen. "The Surge of Newspapers' Labor MOvements." The
News Mirror Weekly, 14 November 1988, 6.

Yang, Chi-Hong. "The Crises When Reporters Directed The
News." Central Daily News, 24 May 1988, 16.

Yang, Hsiao-Ping. "Newspaper's Recruitment." Global View
Monthly, 20 (January 1988): 38.

Yang, Mon-Yu. "Newspapers' Transcript After the Lifting of

The Ban." Global Views Monthly, 15 July 1988, 139.



83

Yen, Po-Chin. "Newspaper and Television Competition Over
Advertising After the Lifting of the Ban." Journalism
Magazine 7 (June 1988): 19.

Yen, Wen-Shuan. Telephone interview by author, 14 April
1993.

Yin, Yun-Pong. "The Two Duel." The Commonwealth Magazine
(November 1987): 20.


